„Kamer moet vertraging HSL-Zuid voorkomen”
DEN HAAG (ANP) – De Tweede Kamer moet ingrijpen om ervoor te zorgen dat de hogesnelheidslijn volgens planning in april 2007 in gebruik kan worden genomen. Deze oproep deed directeur N. Döbken van de High Speed Alliance (HSA), die over de HSL-Zuid gaat rijden.
De Tweede Kamer moet minister Peijs van Verkeer dwingen om een tweede, bestaand beveiligingssysteem in de hogesnelheidslijn te bouwen. Alleen als dat gebeurt, kunnen er zoals gepland in 2007 treinen over het traject rijden, verklaarde Döbken woensdag.Er dreigt nu vele maanden uitstel. Dat heeft te maken met het gloednieuwe, Europese beveiligingssysteem (ECTS) dat in het traject wordt gebouwd. De door de HSA bestelde treinen zijn te laat klaar, omdat minister Peijs de specificaties van dit systeem te laat heeft aangeleverd, zei Döbken. „Pas op 20 juli van dit jaar heeft Peijs de gegevens opgestuurd". De bewindsvrouw ontkent dit overigens en legt de schuld van de mogelijke vertraging bij de HSA.
Als er een bestaand beveiligingssysteem in het spoor komt, kan de HSA volgens Döbken wel in 2007 met treinen rijden. Het is mogelijk om voor de opening van de HSL-Zuid een ander systeem in het traject te bouwen. Dat kost ongeveer 50 miljoen euro, zei Döbken.
Peijs voelt hier echter niets voor. Dit werk is volgens haar niet klaar voor april 2007. Bovendien is ze niet bereid tientallen miljoenen euro’s ervoor uit te trekken. De minister hoopt dat de HSA treinen kan leasen die wel in 2007 over het spoor kunnen rijden. Döbken heeft daar heel weinig vertrouwen in. Zulke treinen zijn niet beschikbaar.
De ontwikkeling van ECTS verloopt veel moeizamer dan verwacht, verklaarde Döbken. Daarom hebben veel landen, waar ECTS al is aangelegd, ervoor gekozen om een back-up systeem te gebruiken. „Wij pleiten daar voor de HSL al 2,5 jaar voor. De kans is groot dat ECTS in 2007 niet werkt".
Een latere opening van de HSL heeft grote financiële gevolgen voor de HSA. Peijs eist namelijk dat het samenwerkingsverband wel de belasting voor de gebruik van het spoor betaalt, ook al rijden er geen treinen. De HSA is bij volledig gebruik van het traject jaarlijks 148 miljoen euro aan spoorbelasting kwijt. Döbken is niet van plan te betalen als er geen treinen rijden. Hij sluit een rechtszaak niet uit.