General Motors verkoopt belang in producent Subaru
TOKIO (ANP) – Het Amerikaanse autoconcern General Motors (GM) verkoopt zijn belang van 20,1 procent in het Japanse bedrijf Fuji Heavy Industries, de producent van onder meer het automerk Subaru. Toyota neemt een pakket van 8,7 procent over voor 315 miljoen dollar (263 miljoen euro). De overige 11,4 procent zal GM verkopen op de beurs. Fuji zelf is van plan in elk geval een deel van die aandelen te kopen.
GM maakte de verkoop woensdag bekend. Het in problemen verkerende concern kocht de deelneming in Fuji eind 1999, maar de samenwerking tussen de twee leverde weinig op. Analisten gaan ervan uit dat GM heeft besloten een eind te maken aan de alliantie om de opbrengst te gebruiken voor een reorganisatie. Het concern ontvangt in totaal ongeveer 740 miljoen dollar voor het belang van 20 procent, aanzienlijk minder dan de 1,4 miljard dollar die het in 1999 betaalde.Toyota wordt nu de grootste aandeelhouder van Fuji. Het concern liet woensdag weten niet te zijn benaderd over het overnemen van GM’s deelnemingen in de autofabrikanten Isuzu en Suzuki, en ook niet te verwachten dat dat zal gebeuren.