Economie

”Model Zeeland” voorbeeld voor het mkb

GOES - Na jaren van stagnatie en krimp heeft het Zeeuwse midden- en kleinbedrijf met succes de handen ineengeslagen. In korte tijd is een nieuwe streekbierbrouwerij gebouwd, werd een innovatieve strandreiniger vervaardigd en zijn er plannen voor warmtepompen in vakantiebungalows, een hotel met drijvende kamers en een industrieel testcentrum. Als het aan het bedrijfsleven ligt, gaat ook Schouwen-Duiveland op de schop.

Ad Ermstrang
3 October 2005 12:53Gewijzigd op 14 November 2020 03:01
KRUININGEN – Voorzitter Peter Feijtel van de regioraad van MKB Zeeland: „We hebben een steen in de vijver gegooid.” Foto Willem Woznitza
KRUININGEN – Voorzitter Peter Feijtel van de regioraad van MKB Zeeland: „We hebben een steen in de vijver gegooid.” Foto Willem Woznitza

„We hebben een steen in de vijver gegooid”, zegt de voorzitter van de regioraad van MKB-Zeeland, Peter Feijtel. Op het ministerie van Economische Zaken (EZ) wordt al gesproken over „het model Zeeland.” Binnen MKB-Nederland is Zeeland voor de andere regio’s hét voorbeeld.„Stop ondernemers uit verschillende branches bij elkaar en laat hen brainstormen over nieuwe mogelijkheden. Dat geeft een geweldig resultaat”, zegt Joost Douma, projectleider Task Force Zeeland. „Bij vrijwel elk bedrijf liggen tien nieuwe producten op de plank. Daar wordt nu niets mee gedaan doordat bepaalde kennis ontbreekt of simpelweg door gebrek aan tijd en geld.”

Douma kan het weten. Ingehuurd door het Zeeuwse bedrijfsleven voor een periode van twee jaar organiseerde hij gemengde brainstormsessies met vertegenwoordigers van verschillende branches zoals Bouwend Nederland, Metaalunie, Uneto-VNI (installatiebranche), Recron, horeca en de zorgsector. Douma: „Dat was het ei van Columbus, na drie bijeenkomsten hadden we al twintig ideeën voor gezamenlijke producten en diensten.”

Een financiële bijdrage van de provincie is weggelegd voor projecten die ten minste 150.000 euro kosten. Ook kunnen Europese subsidiepotten worden gebruikt. „Het bijzondere is dat er geen ontwikkelingsbedrijf is ingeschakeld, maar dat er voor een branchegewijze benadering is gekozen. Echt van onderop”, aldus Douma. Een project dient wel duurzaam te zijn en op korte termijn omzetverbetering tot gevolg te hebben.

Volgens initiatiefnemer Feijtel was het hoog tijd zelf het heft in de handen te nemen. „Wij vonden dat we meer moesten doen dan knelpunten met de overheden bespreken. De landbouwsector loopt terug, de groei van de grote industrieën is voorbij en de recreatieve sector maakt moeilijke tijden mee.”

Succes bleef niet uit. Met financiële steun van Task Force Zeeland ontwikkelden een transportbedrijf en een in hijsproducten gespecialiseerde onderneming het afgelopen jaar een nieuwe strandreiniger. De machine wordt in Dodewaard geproduceerd en binnenkort in Europa op de markt gebracht. Andere projecten waren de bouw van een brouwerij annex bezoekerscentrum in Kamperland. Daar wordt Emelissebier, een typisch Noord-Bevelands product, gebrouwen. In het bijbehorende grand café staat een energiezuinige inductiekeuken, een gezamenlijk ontwerp van de installatiebranche en de horeca.

Verder zijn er plannen voor het plaatsen van 180 warmtepompen in een bungalowproject in Renesse, de bouw van een gedeeltelijk drijvend hotel aan het Veerse Meer, certificering van Zeeuwse kreeft en de oprichting van een industrieel testcentrum in Terneuzen. Besprekingen tussen boeren en vissers hebben eveneens de nodige ideeën opgeleverd.

De ondernemers denken na over de toekomst van Schouwen-Duiveland. Het eiland is in de ogen van de mkb’ers gebaat bij een snelle uitbreiding van de woningvoorraad met 4,3 procent. De bedenkers mikken vooral op de bouw van huizen op of aan het water. Niet alleen starters komen (weer) aan bod, de verwachting is dat duurdere woningen aan of op het water ook aantrekkingskracht uitoefenen op inwoners van Rotterdam en Antwerpen. Het plan, dat onder meer voorziet in de herbouw van het in 1953 weggevaagde dorp Capelle en de bouw van een nieuw medisch centrum, is door de provincie en de gemeente met enthousiasme begroet.

„Te lang is het eiland gekoesterd als het groene hart van Zeeland. De vergrijzing is er hoger dan elders, de middenstand kwijnt weg”, aldus Douma. ”Innovation Island” kost 300 miljoen euro.

Recent zijn de besprekingen gestart om het mkb-samenwerkingsproject vier jaar te verlengen. Feijtel verklaart het succes van het Zeeuwse model voor een deel uit het feit dat het Zeeuwse regio relatief klein en overzichtelijk is. „Je kent elkaar, dat gaat gemakkelijk dan in de regio Amsterdam of den Haag. Bovendien leeft hier, zeker na de perikelen rond de totstandkoming van de containerterminal bij Vlissingen, het idee dat er echt iets moest gebeuren. Dat behoeven niet altijd zeer innovatieve zaken te zijn. De politiek heeft dat te veel als doel, wij zien het als een middel.”

kranten aan:

Accon,

tav drs. P. B. J. Feijtel,

Postbus 5090,

6802 EB Arnhem.

2 kranten: Regiokantoor MKB-Zeeland,

tav Louise Beduwe,

tav J. J. Douma,

Damplein 29,

4331 GC Middelburg.

Flipse BV

tav ir. C. P. C. Flipse,

Postbus 4,

4370 AA Koudekerke.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer