Binnenland

Stroomstoring treft treinverkeer

UTRECHT - Een omvangrijke stroomstoring heeft gisteravond het treinverkeer rond Utrecht volkomen platgelegd.

Binnenlandredactie
30 September 2005 23:36Gewijzigd op 14 November 2020 03:01
UTRECHT – Gestrande treinreizigers op het Centraal Station van Utrecht wachten gelaten op de dingen die komen gaan. Een grote stroomstoring vrijdagavond legde het treinveerkeer van en naar Utrecht compleet stil. Tienduizenden reizigers kwamen daardoor n
UTRECHT – Gestrande treinreizigers op het Centraal Station van Utrecht wachten gelaten op de dingen die komen gaan. Een grote stroomstoring vrijdagavond legde het treinveerkeer van en naar Utrecht compleet stil. Tienduizenden reizigers kwamen daardoor n

Rond 19.00 uur ’s avonds viel de stroom uit bij het verkeersleidingscentrum, waardoor de computers voor de bediening van seinen en wissels niet meer werkten. De omvang van de storing was zo groot, dat de NS nauwelijks bussen kon inzetten om reizigers naar huis te brengen. Even na 21.30 uur werd mondjesmaat gestart met het weer laten rijden van treinen ten noorden van Utrecht. Rond 23.00 uur reden er weer beperkt treinen in alle richtingen.Omdat er wel stroom op de bovenleiding stond, konden gestrande treinen die onderweg waren onder begeleiding naar een veilig punt rijden, zoals een station op de route. Hier konden reizigers onder toezicht en begeleiding van de conducteur de trein verlaten. Anderen wachtten echter niet op toestemming. Zo openden reizigers in treinen die rond Utrecht Centraal strandden, zelfstandig met de noodknop de deuren van de treinen. Zij liepen over het spoor naar het Centraal Station.

Spoorwegbeheerder ProRail schat dat tienduizenden reizigers de dupe zijn geworden van de stremming. Tijdens de storing verliep het contact met de verkeersleiding extra bemoeilijkt, omdat het hele communicatiesysteem uitviel. Er was alleen contact mogelijk via het mobiele netwerk of het nationale noodnet. Dit betekende dat het treinpersoneel geen direct contact kan onderhouden met de verkeersleiding. Ook de omroepsystemen op de stations werkten niet, waardoor reizigers geen informatie kregen over de storing. Op Utrecht Centraal stonden reizigers gisteravond massaal te bellen om vervoer te regelen. J. van Vliet uit Alphen aan den Rijn bijvoorbeeld was al uren onderweg en had geen idee hoe ze naar Oss moest. „Ik ben helemaal kapot. De auto van mijn vriendin is stuk en mijn familie is op vakantie.” A. Hover wachtte meer dan anderhalf uur. „De informatie is wel duidelijk, maar veel meer dan dat er een storing is, is er niet te horen.”

Mevrouw Dolmans uit Vught zat drie uur in een stilstaande trein vanuit Driebergen. „Mijn banaan en een zakje brood heb ik met de andere passagiers gedeeld. Ik heb een jaarkaart van 2600 euro, maar de taxi wordt niet vergoed. Heel onfatsoenlijk vind ik dat.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer