Akkoord over Duits deel Betuwelijn
Na ruim twee jaar steggelen heeft de Duitse regering donderdag een akkoord getekend met de deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen en de Duitse spoorwegen (DB) over het doortrekken van de Betuwelijn. Tussen Emmerich en Oberhausen komt een derde spoor, zodat de goederentreinen van en naar de Rotterdamse haven goed door kunnen rijden.
De overeenkomst is van essentieel belang voor het slagen van de goederenlijn van Rotterdam naar de industrie van het Ruhrgebied in Duitsland. De Duitse spoorwegen hebben lang volgehouden dat een derde spoor niet nodig is. De deelstaat heeft echter toch zijn zin gekregen nu de spoorcapaciteit wordt uitgebreid.
Minister-president Clement van de Duitse deelstaat zei bij de ondertekening van het akkoord dat de Betuweroute voor Noord-Rijnland-Westfalen van levensbelang is. Uiteindelijk moeten er 140 goederentreinen per dag over de lijn gaan rijden, zo kondigde hij aan.
Staatssecretaris Hennerkes van de deelstaat maakte de ondertekening donderdag bekend op het Havencongres 2002 in Amsterdam. Hij zegt de tegenstand bij de Duitse bevolking tegen de goederenlijn „afgekocht” te hebben met een geluidsscherm. Langs het hele traject van de Nederlandse grens naar Oberhausen worden de bewoners hiermee tegen geluidsoverlast beschermd. Het totale Duitse project kost 900 miljoen euro.
Minister Netelenbos van Verkeer greep een toespraak op het congres aan om haar gelijk te halen. Critici van de Betuweroute beweerden vaak dat er uiteindelijk nooit Duitse medewerking van de grond zou komen. Hennerkes zegt nu dat de oosterburen zo snel mogelijk aan de slag gaan. De doortrekking naar Oberhausen zal daardoor klaar zijn als de Betuwelijn gereed is, waarschijnlijk in 2006.
Bij de ondertekening in Düsseldorf riep Clement de nieuwe Nederlandse regering op de Duitse stap als een signaal te zien zich ook voor benutting van de IJzeren Rijn in Limburg in te zetten. België en Duitsland willen hierover treinen laten rijden richting de Antwerpse haven. Nederland wijst dit vooralsnog van de hand, omdat de spoorlijn door een natuurgebied loopt.