Privacy hindert melden van probleemgezin
EDE (ANP) - Privacyregels hinderen energiebedrijven en woningcorporaties aan hulpverlenende instanties te melden dat gezinnen forse betalingsachterstanden hebben. Hulpverleners weten zodoende niet op tijd dat de energie kan worden afgesloten of huisuitzetting dreigt.
Dat bleek maandag tijdens een conferentie over gezinscoaches in Ede.Zowel de provincie Limburg als staatssecretaris Ross (Volksgezondheid) zou graag zien dat energiebedrijven de hulpverlening waarschuwen als ze gezinnen gaan afsluiten. Een woordvoerder van Essent zei maandag desgevraagd dat de privacywetgeving niet toestaat dat Essent melding maakt van betalingsachterstanden. „De klant moet zelf naar de gemeente of de Kredietbank stappen en betalingsproblemen melden, en als die voor betaling garant staan, vinden wij dat prima”, aldus een woordvoerder van Essent.
Wel werkt Essent, net als Eneco, aan een prepaid-meter, waarbij de klant desnoods dagelijks met een soort creditcard in een kastje in de meterkast kan betalen. „Zo houdt de klant een beter overzicht van zijn verbruikskosten”, aldus de woordvoerder van Essent.
De Limburgse gedeputeerde O. Wolfs zei maandag met Essent in overleg te zijn over mogelijkheden om dreigende afsluitingen te melden aan meldpunten voor hulp aan probleemgezinnen. Maar Essent wil, kan en mag dat niet, aldus de woordvoerder.
Wolfs zei verder ook met woningcorporaties afspraken te willen maken over melding van dreigende huisuitzettingen. Ook corporaties hebben daar vaak moeite mee in verband met de privacywetgeving. Maar in Venlo hebben de corporaties zich wel bereid verklaard om dit te melden aan een meldpunt van hulpverlenende instanties, zodat die snel kunnen ingrijpen om uitzetting te voorkomen. Wolfs verwacht dat ook met andere corporaties in Limburg binnenkort een dergelijke afspraak gemaakt kan worden.