Concerns spelen in op overgewicht kinderen
ROTTERDAM (ANP) - Nederlands grootste kledingconcern C&A en Wehkamp, Nederlandse grootste thuiswinkel, hebben hun collectie kinderkleding uitgebreid met een assortiment zeer grote maten. „Doordat het aantal dikke kinderen stijgt, is een dergelijke lijn lucratief”, aldus Joke Vrolijk van Wehkamp.
De concerns spelen met hun grote maten kinderkleding in op het steeds dikker worden van kinderen. Tussen 1997 en 2003 is het aantal te zware meisjes bijna verdubbeld. Volgens recent onderzoek lijdt 14 procent van de meisjes en 13 procent van de jongens in Nederland aan overgewicht.Wehkamp koopt de kinderkleding van het Deense Claire, een specialist op het gebied van grote matenkleding voor kinderen. Zowel in de zomer- als in de huidige herfst- en wintercollectie heeft Wehkamp „trendy en kleurrijke kleding voor meiden met een maatje meer.”
Het gaat om kleren in de lengtematen van 128 tot en met 176 die volgens een bericht gisteren in NRC Handelsblad 6 à 18 centimeter breder zijn. De lijn omvat 7 procent van Wehkamps nieuwe kinderkledingcollectie en telt vijftig artikelen.
Het succes is volgens Vrolijk al bewezen. „Want we komen volgend jaar ook met een grotematencollectie jongenskleding.”
In de rekken kinderkleding van C&A is sinds kort de lijn Extra Wijd toegevoegd. Het gaat om broeken en andere onderkledingstukken met gemiddeld 8 centimeter bredere taille, aldus een woordvoerster. Extra Wijd maakt 5 procent uit van de totale herfst- en winterkinderkleding van C&A.