Verladers claimen opslagkosten
ZOETERMEER/BRUSSEL - De verladersorganisatie EVO zal via de rechter de opslagkosten claimen die bedrijven deze zomer hebben gemaakt voor Chinese kleding. Tientallen miljoenen bh’s, broeken en truien lagen toen lange tijd in loodsen, omdat Brussel een importstop afkondigde.
EVO verwacht dit najaar een zitting bij de rechtbank in Haarlem. Het is voorzover bekend de enige rechtszaak van deze aard in de Europese Unie. Jurist G. Smit van de verladersorganisatie heeft dat donderdag gemeld.De verladers becijferen nog hoe groot de schade door de importstop is. EVO doet momenteel een rondvraag bij de leden.
De procedure richt zich tegen de verordening van de Europese Commissie, waarin de importstop werd geregeld. Formeel is echter de Nederlandse Staat daarvoor gedagvaard.
De organisatie bereidde in de zomer al een rechtszaak voor tegen de Europese Commissie. Die was bedoeld om de Chinese kleding snel los te krijgen. De procedure werd overbodig toen de Europese Unie en China een akkoord over doorlating bereikten.
De tientallen miljoenen stuks kleding zaten vast omdat de importlimieten waren overschreden. De limieten waren dit voorjaar plotsklaps ingevoerd om de grote toestroom van Chinese kleding in te perken. Europese fabrieken begonnen te lijden onder deze toegenomen concurrentie.
EVO heeft de zaak aangespannen mede namens de organisaties Modint (modewinkels) en Vivo (importeurs). De procedure kan overigens lang duren. Die kans bestaat vooral als de rechtbank in Haarlem uitleg vraagt aan het Europese Hof van Justitie in Luxemburg.
De verladersorganisatie toonde zich donderdag ook boos over de almaar stijgende kosten voor veiligheid. De organisatie vreest dat de kosten ongeveer 10 procent gaan uitmaken van de prijs voor logistiek. „Dat is gewoon niet proportioneel meer”, aldus medewerker Godfried Smit.
Het gaat bijvoorbeeld om de nieuwe eis om lading van tevoren aan douanes te melden. Ook eist de overheid steeds vaker certificering en screening van personeel tegen terrorisme.
„We pleiten ervoor dat de overheidsmaatregelen zo goed mogelijk op elkaar aansluiten”, zei Smit donderdag. „Dus als een eis geldt voor spoorvervoer, moet die ook gelden voor weg- en luchttransport.”
EVO wil vooral dat het vervoer efficiënt en betrouwbaar blijft. Smit houdt zijn hart vast voor een plan van de Europese Commissie, dat nu in de maak is. Hij vreest meer controles onderweg: „Dan zijn we weer terug bij af: een soort Europa met grenzen.”
Smit ziet ook niet zo sterk de noodzaak voor strengere controles op goederenvervoer in de strijd tegen terrorisme. „Bij de aanslagen tot dusver speelden vervoerders geen rol: de bommen werden heus niet per schip naar Londen of Madrid gebracht, maar ter plekke gemaakt”, zei hij donderdag.