Economie

Mountainbikes en tandpasta in de ramsj

AMSTERDAM - De Bijenkorf koopt er z’n spullen voor de ”Dolle dwaze dagen”. Ketens als Kruidvat, Marskramer, Blokker, Intertoys en Xenos staan te dringen bij de poort. Eugenie Von Ende brengt fabrikant, handelaar en inkoper bijeen om volumegoederen en restpartijen aan elkaar te slijten. In de aanbieding: 5000 nieuwe mountainbikes -alleen per 300 te koop- voor 38 euro per stuk.

Niek Sterk
22 September 2005 09:36Gewijzigd op 14 November 2020 02:58
AMSTERDAM – In de RAI in Amsterdam heeft deze week de handelsbeurs Volume & Clearance plaats. Fabrikanten en handelaren slijten er hun volumegoederen en restpartijen. Dirk Kooistra (foto) van de gelijknamige groothandel in Dokkum heeft 5000 goedkope
AMSTERDAM – In de RAI in Amsterdam heeft deze week de handelsbeurs Volume & Clearance plaats. Fabrikanten en handelaren slijten er hun volumegoederen en restpartijen. Dirk Kooistra (foto) van de gelijknamige groothandel in Dokkum heeft 5000 goedkope

Een oude wijsheid zegt: het schuim van de handel is beter dan het vet van de arbeid. Als dat ergens geldt, dan wel op de handelsbeurs Volume & Clearance: tot en met vrijdag in de RAI in Amsterdam. In hal 4 en 5 staan vijftig deelnemers. „Wat is hier niet te koop? ’k Zou het zo niet weten”, zegt beursmanager Eugenie Von Ende. De beurs is niet voor particulieren toegankelijk. Von Ende verwacht deze drie dagen zo’n 3000 bezoekers: fabrikanten, inkopers en handelaren uit heel Europa.Schoenen gaan per 10.000, 40.000 of 80.000 paar tegelijk, jacks zomaar per 100.000 stuks. Verfspuitbussen: 40.000 in één deal, voor zes dubbeltjes per stuk. Reistassensets doen 4 euro en 12 cent. Maandverband en spijkerbroeken gaan per scheepscontainer, net als tandpasta, bodylotion, kinderwagens en telescopen. Veel kinderspeelgoed van bekende merken staat er. Kruidvat koopt er z’n befaamde Lego-aanbiedingen in. Veel voor weinig, de consument is er straks dolblij mee. Grote kunstkerstbomen mét verlichting gaan voor 5 euro van de hand. Kanttekening: na twee weken gebruik gaan de lampjes definitief uit. „Fabricagefoutje.”

Stocklots Europe in Keulen is de voorloper van Volume & Clearance. In 2001 startte Von Ende daarmee in het Messegebouw. „Duitsland kent veel Sonderposten, restanten. Keulen ligt centraal in de regio Ruhrgebied en in Europa, zodoende.” Na drie edities liep de samenwerking echter spaak. De koepel Trade Expo waaronder Stocklots opereerde, ging ter ziele. „Vanwege de potentie van het concept wilde ik dolgraag in Nederland verder. Alle Duitsers die in Keulen stonden, zijn er weer. De Engelsen vinden Amsterdam zelfs fijner, omdat hier iedereen hun taal spreekt.”

Volume & Clearance, onder de paraplu van Telegraaf Expomedia Events (TE(su2(), heeft op dit moment een kwart van de omvang van de laatste Stocklots. „We willen twee edities per jaar, de volgende is begin maart 2006. Dan wil ik honderd deelnemers hebben. Binnen een paar jaar is Amsterdam minstens zo groot als Keulen was.”

De kwakkelende economie van de laatste jaren helpt alleen maar mee, zegt Von Ende. „De markt brengt wat de consument wil. Die gaat op dit moment liever naar Lidl en Aldi dan naar Albert Heijn. Lidl- en Aldi-inkopers slaan hier hun slag, net als Zeeman en Euroshop. Toys ”R” Us, Bart Smit, maar ook Heators, een keten met in elke Ierse stad een vestiging. Die grote jongens stonden een dag voor de opening al te dringen. Vandaag zie je overal de bordjes hangen met ”sold out”, uitverkocht.”

Hoe groter de vraag naar goedkope artikelen, hoe beter het is voor deze beurs. „Ik wacht niet speciaal op economisch herstel. Soms denk ik: wie koopt deze rommel, maar toch wordt het spul altijd weer verkocht. Ik zie hier in één deal 2 miljoen balpennen vertrekken, zonder opdruk. Op vakantie kom ik ze weer tegen, in Spaanse badplaatsen, met plaatje of tekst. Souvenirhandelaren gaan likkebaardend langs de stands. Soms is één beurscontact genoeg om een klapper te maken.”

Dirk Kooistra (51), directeur van Kooistra in- en verkoop van fabriekspartijen uit Dokkum, beaamt dat. „Laatst verkocht ik in één keer 1 miljoen halskettingen. Al maak je er per stuk maar een paar cent winst op, je kunt met één telefoontje zomaar 10.000 euro binnenhalen.” In zijn stand liggen monsters van een partij van 3000 spiegels in houten lijst, voor een totaalprijs van 4500 euro. Een inkoper uit München toont belangstelling. Of hij ze voor dat geld ook in de Zuid-Duitse stad krijgt geleverd. Nee, dat zal niet gaan.

In Kooistra’s beursstand staan enkele tientallen mountainbikes, in felle kleuren en met achttien versnellingen. Ze zijn alleen per 300 tegelijk te koop: voor 38 euro per stuk. „Die fietsen zijn in China gemaakt, worden in Polen met overheidssubsidie geassembleerd.” Waar laat je zoiets repareren, als je versnelling kapot is? „Niet. Op dat moment gooi je zo’n fiets weg, denk ik.” Heren- en damesfietsen van een traditioneel model doen bij Kooistra 65 of 100 euro. „Daar fietsen m’n vrouw en ik zelf ook op. Ik betaal geen 700 euro als het voor dit geld ook kan.”

Zakmesjes, calculators, vingerhoeden en sleutelhangers: Multimo BV uit Barneveld grossiert erin. Manager Alphons de Beer: „Hier ligt het voor 50 cent, straks betaalt de toerist er 5 euro of meer voor. Mijn vrouw wil me nooit mee hebben bij het winkelen. Want dan loop ik de hele tijd te vertellen dat waar zij 10 euro voor gaat uitgeven in het Verre Oosten voor 30 cent te koop is.”

Beursmanager Eugenie Von Ende krijgt lichtjes in haar ogen als er naar de plannen voor de toekomst wordt gevraagd. Omdat TE(su2( in het buitenland eenvoudig over beurslocaties kan beschikken, denkt ze al snel de vleugels ver uit te kunnen slaan. „Moskou in 2006, Warschau kort daarna, Neurenberg wacht en wellicht Barcelona. Allemaal prima markten om goedkope goederen kwijt te raken.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer