Binnenland

Adviesraad op de bres voor kilometerheffing

De kilometerheffing is onmisbaar voor een goed verkeersbeleid. Dat schrijft voorzitter F. de Zeeuw van de Raad voor Verkeer en Waterstaat woensdag Aan informateur Donner. Eerder rekende demissionair minister Netelenbos (Verkeer) al de zegeningen van de heffing voor aan de onderhandelaars Balkenende (CDA), Herben (LPF) en Zalm (VVD).

ANP
5 June 2002 15:54Gewijzigd op 13 November 2020 23:36

De beoogde coalitiepartners zijn niet van plan de automobilist in de komende kabinetsperiode per gereden kilometer te laten betalen en de vaste autolasten te minimaliseren. De voorbereiding van deze maatregel was in volle gang en vond steun bij de planbureaus en andere adviesorganen.

Het is opmerkelijk dat de onafhankelijke adviesraad zich uitlaat over de politieke gang van zaken rond de formatiebesprekingen. De voorzitter schrijft dat de raad zich zorgen maakt over de eenzijdige nadruk op het aanleggen van extra asfaltstroken. „Deze strategie leidt niet tot een inzet van middelen die uit een maatschappelijk en economisch oogpunt optimaal is.”

De kilometerheffing beperkt files, omdat automobilisten zullen uitwijken naar minder drukke tijdstippen of wegen. Ook wordt duidelijker voor de burger waar hij voor betaalt, terwijl de auto door alle vaste lasten vaak als „melkkoe” van de overheid wordt gezien, aldus de raad. De Zeeuw laat tot slot weten dat zijn orgaan „uitdrukkelijk” zijn diensten aan het nieuwe kabinet aanbiedt.

De brief die Netelenbos vorige week aan de drie partijleiders stuurde, was ook al een hoogst opmerkelijke stap voor een demissionair minister. Achteraf verklaarde Netelenbos licht ironisch dat de onderhandelaars wellicht niet van alle feiten op de hoogte waren. Volgens haar briefje kost het 19 miljard gulden euro om met extra asfalt de files even effectief te bestrijden als met de kilometerheffing. De invoering daarvan kost ’slechts’ 1,9 miljard.

Ook internetondernemer Pieper sprak ook al zijn ongenoegen uit over het afschieten van de kilometerheffing. Hij stond aan de basis van de ontwikkeling van de kilometerheffing in Nederland. Ook de milieubeweging is ontstemd. Nederland zou internationale milieuafspraken nu niet kunnen nakomen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer