HSL-tunnelboor gaat te snel
De HSL-tunnelboor, die zich momenteel onder de grond in het Groene Hart bevindt, gaat te snel. De HSL-Zuid-projectorganisatie had voor aanvang van de werkzaamheden verwacht dat de grootste boormachine van de wereld dagelijks zo’n negen meter zou afleggen. In de praktijk haalt de Aurora echter regelmatig zestien meter per dag.
De onverwacht hoge snelheid van de boormachine heeft effect op de andere werkzaamheden aan de Groene Harttunnel en op de voortgang van het project. Zo zijn de vluchtschachten op de route nog volop in productie. Deze schachten worden tegelijkertijd aangebracht als de boormachine passeert. De boor nadert nu Leiderdorp, waar ook vluchtschachten moeten komen. Omdat deze nog niet klaar zijn, houdt dit in dat de boormachine over vier weken stilstaat bij Leiderdorp. Hoe lang deze stop duurt, is nog niet bekend.
De boortunnel onder het Groene Hart is met een doorsnede van bijna vijftien meter groot genoeg om ruimte te bieden aan twee sporen. Die worden van elkaar gescheiden door een tussenwand. De tunnel loopt straks van Hoogmade naar Hazerswoude over een lengte van zeven kilometer. Vanaf 2006 rijden de hogesnelheidtreinen met een snelheid van 300 km per uur door de tunnel.