Rover: ProRail werkte bewijs na ontsporing weg
Spoorbeheerder ProRail heeft geprobeerd belastend bewijsmateriaal rond een ontsporing op 10 juni in Amsterdam weg te moffelen.
Die beschuldiging uitte reizigersvereniging Rover naar aanleiding van een rapport van Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) dat donderdag verscheen. ProRail spreekt de aantijgingen tegen.
Het inspectierapport concludeerde dat een „werkfout” van spoorbeheerder ProRail en zijn aannemer Strukton de ontsporing van een lege kolentrein ten westen van station Amsterdam Centraal veroorzaakte.
Begin juni van dit jaar ontspoorden kort na elkaar twee goederentreinen op ongeveer dezelfde plaats bij het Amsterdamse station. „Hoofdoorzaak” van het tweede incident was een foute wisselstand. Dit bleef voor de treindienstleider onopgemerkt, doordat de wisselbeveiliging deels was uitgeschakeld. „Deze ongewenste situatie was achtergebleven na herstelwerkzaamheden naar aanleiding van de eerste ontsporing”, aldus het inspectierapport.
Nadat de door het eerste treinongeluk beschadigde wissel was gerepareerd, hebben ProRail en Strukton niet gecontroleerd of het spoor weer veilig berijdbaar was. Hoewel een dergelijke controle niet verplicht is, was het in dit geval volgens de inspectiedienst „wel wenselijk” geweest dat de uitvoering van het reparatiewerk was nagelopen.
Volgens Rover had een vertegenwoordiger van de inspectie na de ontsporing alle betrokken partijen opgedragen het gebied te „handhaven.” Die opdracht zou via ProRail zijn verspreid. Uit het rapport blijkt volgens de reizigersvereniging dat de spoorbeheerder toch een halve dag later in een relaiskast zogenoemde overstroppingen heeft verwijderd, elektrische verbindingen die met de beveiliging van een wissel te maken hebben. De overstroppingen waren na een ontsporing van enkele dagen eerder aangebracht om de wissel vast te zetten en de beveiliging tijdelijk uit te schakelen.
Volgens een woordvoerder van ProRail heeft de bewuste medewerker eerst foto’s gemaakt van de situatie, voordat hij de zogenaamde overstroppingen uit een relaishuis had gehaald. „De medewerker wilde ervoor zorgen dat de wissels na de ontsporing zo snel mogelijk weer in gebruik konden worden genomen. Daarom moesten die overstroppingen weg”, aldus de zegsman. „De conclusie dat belastend bewijs is weggewerkt, slaat nergens op.”
Rover noemt het „zorgelijk” dat ProRail de reparaties aan het spoor onvoldoende controleert. De Tweede Kamer stelde dit voorjaar een werkgroep in die het functioneren van de spoorbeheerder onderzoekt. Rover vindt dat dat onderzoek „opgeschaald” moet worden naar een parlementair onderzoek omdat de veiligheid op het spoor in het geding is.