Economie

Minder winst Grolsch door druk supermarkten

Nederlandse supermarkten zetten Grolsch het mes op de keel in de onderhandelingen. Het bedrijf is daardoor gedwongen hogere handelskortingen te geven. De winst van de bierbrouwer daalde in de eerste helft van het jaar met ongeveer 10 procent tot 7,4 miljoen euro.

ANP
7 September 2005 11:07Gewijzigd op 14 November 2020 02:55

Dat maakte Grolsch woensdagmorgen bekend. De omzet daalde met 3,1 procent tot 147,2 miljoen euro. Niet alleen in Nederland verging het de brouwer minder goed, ook in Groot-Brittannië daalde het volume. Dat werd voor een deel gecompenseerd door een goede groei in de overige internationale markten.

Analisten rekenden op een nettowinst van 5,4 tot 8,8 miljoen euro bij een hogere omzet.

De supermarktoorlog is de grote schuldige voor het lagere resultaat. Bijkomend nadeel is dat Nederlanders minder bier gaan drinken. Ook in Groot-Brittannië was sprake van een dalend volume. Dat het marktaandeel van Grolsch gelijk is gebleven, schrijft de brouwer toe aan stijgingen in de horeca.

Grolsch steekt extra energie in pogingen om Nederlanders meer aan het bier te krijgen. Zo lanceerde de brouwer een reclamecampagne en presenteerde hij met Premium Blond een nieuw soort bier.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer