Winst voor Air France-KLM
Air France-KLM heeft in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2005/2006 flink last gehad van de hoge brandstofprijzen. Daar stond tegenover dat de luchtvaartcombinatie meer passagiers vervoerde. Het concern is positief over de rest van het jaar.
De winst kwam uit op 110 miljoen euro, exclusief afschrijving van goodwill. Dat was in dezelfde periode vorig jaar nog 87 miljoen euro. De omzet steeg van 4,9 miljard euro tot 5,2 miljard euro. Het bedrijfsresultaat bedroeg 223 miljoen euro tegenover 175 een jaar eerder, zo meldde Air France-KLM vrijdag.
Een van de grootste kostenposten was kerosine. Air France-KLM was daar in totaal 809 miljoen euro aan kwijt. Dat komt neer op een toename van 197 miljoen euro. De luchtvaartgroep doet wel aan het zogenoemde hedgen, het vooraf inkopen van brandstof tegen een vaste prijs. Dat bespaarde het concern 176 miljoen euro.
De vliegtuigen van Air France-KLM zaten in het eerste kwartaal (april tot en met juni) wel voller. De bezettingsgraad nam toe met 1,2 procent tot 79,5 procent. Daardoor steeg de omzet van het passagiersvervoer met 6,6 procent tot 3,9 miljard euro.
De vrachtdivisie heeft last van de moeilijke marktomstandigheden, aldus de onderneming. De export uit Europa valt tegen. Desondanks wist het onderdeel vooruitgang te boeken. De omzet steeg, terwijl de beladingsgraad daalde. De omzet kwam uit op 610 miljoen euro, 7 procent meer dan vorig jaar.
Air France-KLM verwacht een goede verbetering van het resultaat in het tweede kwartaal. Door het hedgen denkt het bedrijf een groot deel van de gestegen olieprijs op te kunnen vangen. De luchtvaartgroep voorziet voor heel het boekjaar een „belangrijke” verbetering in het bedrijfsresultaat. In beurstermen betekent dat een stijging van 12 tot 20 procent.