EU verbiedt ongewenste reclame-e-mail
Bedrijven mogen niet langer burgers bestoken met ongevraagde e-mail en sms’jes.
Consumenten moeten expliciet toestemming geven voor elektronische reclamefolders. Het Europees Parlement is donderdag akkoord gegaan met een richtlijn die het verbod regelt. Het volgt daarmee een eerder standpunt van de EU-ministers.
Bedrijven mogen wel bestaande klanten mailen, op voorwaarde dat ze duidelijk aangeven hoe consumenten een eind kunnen maken aan de mail. Eind 2003 moet de EU-wet zijn omgezet in nationaal recht.
De liberale en de groene fractie maken zich zorgen over een ander aspect van de richtlijn: het bewaren van ’verkeersgegevens’ (wie belt wanneer met wie). Zij hadden graag gezien dat op Europees niveau wordt vastgelegd dat dergelijke gegevens, die privacygevoelig zijn, aan banden wordt gelegd.
De lidstaten regelen dat echter liever zelf. Daarom krijgen de landen expliciet de mogelijkheid om wetten te maken om langdurig gegevens te bewaren. Internetproviders hebben al laten weten daar niet op te wachten wegens de hoge kosten. Overigens hebben nationale parlementen, net als nu overigens, het laatste woord over hoe het in hun land wordt geregeld.
Maar VVD’er Plooij vindt dat nu steeds meer telefoon- en internetverkeer internationaal is, er ook internationale bescherming van de privacy moet zijn, op EU-niveau dus. „De persoonlijke levenssfeer is niet voldoende beschermd”, vindt Plooij.