Binnenland

Meningen verdeeld over afblazen kilometerheffing

Internetondernemer R. Pieper is zeer verbaasd dat de aanstaande coalitiepartners CDA, LPF en VVD de kilometerheffing niet willen invoeren. ANWB-directeur G. van Woerkom treurt niet al te hard over het feit dat de kilometerheffing de komende jaren in de la belandt.

ANP
30 May 2002 13:51Gewijzigd op 13 November 2020 23:35

„Ik snap niet dat ze dit risico willen nemen. Iedereen weet dat alleen een combinatie van beprijzing en extra beton kan helpen tegen de files”, zo laat Pieper vanuit het buitenland weten.

Pieper staat aan de basis van de ontwikkeling van de kilometerheffing en vindt het dan ook persoonlijk „niet leuk dat het nu op zo’n rare manier vertraagd wordt.” Hij betreurt dat Nederland nu zijn „voorhoedeproject” verspeelt en hoopt dat de partijen zich nog tijdens de formatie bedenken.

Pieper wijst erop dat alle planbureaus, de Algemene Rekenkamer en de Sociaal-Economische Raad zich al achter de kilometerheffing hadden geschaard. „We hebben tien jaar lang alleen maar beton aangebracht en dat heeft niet geholpen.”

Pieper is vooral verbaasd over de houding van de LPF. „Fortuyn heeft altijd sterk ingezet op de toepassing van ICT. Ik heb sterk het gevoel dat de LPF veel weggeeft op de korte termijn in ruil voor beloften op de lange termijn. Dat lijkt me een gevaarlijke strategie.”

„Vier jaar is een korte periode, maar het is belangrijk dat automobilisten zien dat er aan de mobiliteit gewerkt wordt.” Directeur G. van Woerkom van de ANWB verwacht op korte termijn geen wonderen van een CDA/LPF/VVD-kabinet. Hij juicht de investeringen in extra rijstroken toe.

Van Woerkom vindt dat de VVD en PvdA elkaar in de paarse kabinetten in een houdgreep hielden, waardoor er nauwelijks besluiten op verkeersgebied werden genomen. Hij hoopt dat er nu meer tempo achter wordt gezet, maar hamert wel op zorgvuldigheid. „Waar een wil is, is een weg”, blijft hij bij zijn leest. Verbreding van twee naar drie rijstroken moet wat hem betreft eerst op de knelpunten worden toegepast. „Die liggen niet alleen in de Randstad, maar ook bijvoorbeeld bij Eindhoven en Zwolle.”

Zolang er geen tijd of geld is voor extra asfaltstroken, kan de ANWB-directeur ook leven met het gebruik van vluchtstroken, zolang het een tijdelijke oplossing is. „Maar dan moeten er wel vluchthavens komen en een goed toezicht op de veiligheid.”

Van Woerkom treurt niet al te hard over het feit dat de kilometerheffing de komende jaren in de la belandt. „Wij vinden de gedachte om het gebruik van de auto te belasten nog steeds een goede. Er is echter groot maatschappelijk verzet en de invoering kan wel 2 miljard euro kosten.” De ANWB-baas denkt niet dat de kilometerheffing nu voorgoed is afgeschreven.

Van Woerkom hoopt dat het nieuwe kabinet ook meer geld gaat steken in stadsgewestelijk vervoer. „Waar dit goed geregeld is, zoals de verbinding Purmerend-Amsterdam, heeft het openbaar vervoer een enorm marktaandeel.” Volgens Van Woerkom is het OV jarenlang „verwaarloosd.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer