OAD: Vakantiegangers wennen aan aanslagen
Toeristen laten zich steeds minder van de wijs brengen door terroristische aanslagen of andere calamiteiten. Die conclusie trekt reisonderneming OAD uit een eigen onderzoek. Directievoorzitter L. Frankenhuis van de tweede reisorganisatie van Nederland bracht de bevindingen woensdag naar buiten tijdens een presentatie in Utrecht.
Na de aanslagen in New York op 11 september 2001 duurde het tien weken voordat de boekingen weer herstel toonden. Dat was anders na recente aanslagen in onder meer Londen en Turkije. Toen vertoonden de boekingen na een dip van enkele dagen alweer een opgaande lijn.
„Op het gevaar af dat ik appels met peren vergelijk –je kunt de tsunami–ramp niet vergelijken met de aanslag in Kusadasi–, durf ik te stellen dat er een lijn in zit", aldus Frankenhuis. „Calamiteiten beginnen langzaam maar zeker een maatschappelijk verantwoord risico te worden. De boekingen trekken steeds sneller weer aan".
De topman greep de presentatie van het programma voor het komende winterseizoen en de jaarcijfers aan door te pleiten voor een soepeler regeling voor toeristen die zich in een gebied bevinden waar zich een calamiteit voordoet. „Wij vinden dat het Calamiteitenfonds reizigers de mogelijkheid moet bieden om binnen een week nadat een calamiteit zich heeft voorgedaan, hun reis kosteloos om te boeken of te annuleren. Consumenten die via een bij de ANVR aangesloten organisatie boeken, moeten die zekerheid hebben".
Frankenhuis erkende dat zijn bedrijf bij calamiteiten nu goede sier maakt door zich coulant op te stellen naar haar klanten. In tegenstelling tot sommige concurrenten biedt OAD haar klanten in zo’n geval de mogelijkheid om kosteloos te annuleren of om te boeken. Als het Calamiteitenfonds deze kosten draagt, levert dat OAD dus een forse besparing op. „Dat is zo, maar wij zeggen dit vooral omdat we als grote speler in de markt ook een bredere verantwoordelijkheid hebben", stelt Frankenhuis. „Alle klanten van de reisorganisaties hebben er baat bij en dat is goed voor het imago van de branche". Hij wil het onderwerp zo snel mogelijk bespreken met andere reisorganisaties.