Voedingsbedrijf Numico boekt recordomzetten
Voedingsbedrijf Numico heeft in het tweede kwartaal opnieuw recordomzetten geboekt bij zijn belangrijkste divisies babyvoeding en klinische voeding.
Vooral in Groot-Brittannië, Oost-Europa en Indonesië werden meer babyvoedingproducten verkocht, liet de onderneming donderdag weten.
Numico verwacht dan ook dit jaar meer omzet te realiseren dan aanvankelijk verwacht. Het voedingsbedrijf gaat nu uit van een omzetgroei van 10 tot 12 procent, waar het eerder rekende op 8 tot 10 procent meer inkomsten.
De totale omzet groeide in het eerste halfjaar met 12 procent naar 935 miljoen euro. De nettowinst steeg met bijna 21 procent tot 96 miljoen euro.
Het bedrijfsresultaat steeg met 7 procent tot 171 miljoen euro, iets minder dan de gemiddelde verwachting van analisten. De marges stonden onder druk door oplopende kosten voor reorganisaties en productontwikkeling, aldus het bedrijf. Desondanks rekent Numico dit jaar op een stijging van het bedrijfsresultaat van 10 procent.
De grootste producent van babypoeder in Europa maakte verder bekend dat het eigen vermogen dankzij de verbetering van de resultaten voor het eerst in twee jaar weer positief is. De onderneming verwacht dan ook in 2006 weer dividend uit te kunnen keren. Numico heeft jarenlang moeten boeten voor een mislukt vitamineavontuur in de Verenigde Staten.