Ophef over Auschwitz-filmpje
De digitale videoreclame voor het niet-bestaande technofeest Housewitz was een „flauwe grap.” Dat heeft de maker enige tijd geleden tegenover het Meldpunt Discriminatie Internet (MDI) verklaard. Het Poolse Auschwitz-museum heeft dinsdag bij de Nederlandse ambassade in Warschau over het filmpje geklaagd.
Het filmpje maakt reclame voor het feest Housewitz op 4 mei (dodenherdenking) 2005. De maker vertoont onder meer een hek met de inscriptie Tanzen macht frei (Dansen maakt vrij), een verwijzing naar de poort met de tekst Arbeit macht vrij (Arbeid maakt vrij) waardoor honderdduizenden personen, vooral joden, het vernietigingskamp binnenkwamen om er nooit meer uit te komen. Verder heeft de maker beelden van het dodenkamp, de gaskamers en foto’s van slachtoffers gebruikt. Ook is de Hitlergroet Sieg Heil te horen.
Een woordvoerder van het MDI meldde woensdagmorgen dat in de afgelopen maanden tientallen mensen over het filmpje hebben geklaagd. De video was destijds op drie internetlocaties te vinden. De aanbieders hebben het filmpje op verzoek van het meldpunt weggehaald. De maker bood zijn excuses aan en vertelde dat het om een grap ging. Het MDI noemt de beelden „afschuwelijk.”
„Ons werk leek gedaan”, aldus de zegsman. Omdat weblog GeenStijl echter een kopie blijft aanbieden, is nu in Polen opschudding ontstaan. Volgens het MDI weigert GeenStijl de beelden te verwijderen en doet het openbaar ministerie niets. Het MDI gaat alsnog aangifte doen tegen de populaire internetsite.
GeenStijl verwijst naar de eigen context en uitleg. De site keurt de actie van de maker sterk af en zegt dat het filmpje blijft staan om aan te tonen dat het Nederlandse onderwijs over de Tweede Wereldoorlog faalt.