Economie

Avondomzet supermarkt neemt toe

Consumenten die in de avonduren in supermarkten boodschappen doen, besteden meer dan vorig jaar. Het afgelopen halfjaar kochten klanten 9,3 procent van alle boodschappen na zessen.

Redactie economie
8 August 2005 10:16Gewijzigd op 14 November 2020 02:49

In de eerste helft van 2004 bedroeg het aandeel van avondklanten in de totale omzet van supermarkten nog 8,8 procent. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK die het vakblad voor supermarkten Distrifood zaterdag bekend maakte.

Het is voor het eerst sinds jaren dat de avondomzet van de supers stijgt. In 1999 was avondomzet nog goed voor 10,4 procent. Met uitzondering van 2002, toen de avondverkoop even een opleving liet zien, daalde het percentage in de jaren daarna alleen nog maar.

Volgens onderzoek van GfK Panel Services doet bijna 64 procent van de Nederlandse huishoudens wel eens boodschappen in de avonduren. Dat aantal klanten is dit jaar onveranderd gebleven. Woordvoerder J. Holla van GfK kan geen reden geven voor de stijging van de omzet. Hij verwacht echter wel dat de geconstateerde trend in de tweede helft van dit jaar zal doorzetten.

Uit de cijfers van GfK blijkt verder dat het aandeel van de donderdag en de vrijdag, traditioneel drukke winkeldagen, verder is gestegen. Tezamen zijn ze goed voor 42,2 procent van de omzet. In het eerste halfjaar van 2004 was dat nog 40,4 procent. De zaterdag werd iets minder populair. Het aandeel in de totaalomzet daalde van 21,8 procent in 2004 naar 20,8 procent dit jaar.

De oproep van adjunct-directeur R. Roorda van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) om supermarkten de mogelijkheid te geven om -los van de twaalf zogenoemde koopzondagen- op de eerste dag van de week open te zijn, lijkt weinig geld in het laatje te brengen. Volgens GfK-cijfers wordt op zondag slechts 0,3 procent van de totaalomzet gedraaid. In 2004 was dat 0,2 procent.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer