Economie

Computerwinkels vechten tegen misère

De brancheorganisatie voor computerwinkels NLCW lanceert een reddingplan voor haar leden. Overheidssteun voor de pc-privé-regeling die vorig jaar abrupt werd afgeschaft en een agressieve reclamecampagne moeten het tij in de sector keren.

Redactie economie
5 August 2005 10:38Gewijzigd op 14 November 2020 02:49
ZEIST – Een poster van de promotiecampagne die de brancheorganisatie voor computerwinkels NLCW komende maand start. Behalve met inkomstenderving door de abrupt afgeschafte pc privé regeling kampen computerwinkels met concurrentie van supermarkten, krui
ZEIST – Een poster van de promotiecampagne die de brancheorganisatie voor computerwinkels NLCW komende maand start. Behalve met inkomstenderving door de abrupt afgeschafte pc privé regeling kampen computerwinkels met concurrentie van supermarkten, krui

Sinds staatssecretaris van Financiën Joop Wijn (CDA) vorig jaar augustus de pc-privé-regeling met onmiddellijke ingang afschafte hebben computerwinkels het steeds moeilijker. Werknemers konden door deze regeling onder fiscaal gunstige voorwaarden een computer aanschaffen. Het kabinet besloot tot afschaffing van de pc-privé-regeling om 280 miljoen euro te kunnen besparen.

De klap na het verdwijnen van de regeling kwam hard aan bij de computervakhandel. Veel minder mensen kopen nu een pc, waardoor de omzet van de 1200 Nederlandse computershops dit jaar met zo’n 19 procent daalde. De schade zou inmiddels miljoenen euro’s bedragen.

NLCW probeert de overheid te bewegen tot een compensatieregeling, zegt secretaris Toon Klaassen. „Veel computerwinkels hebben in hun bedrijfsvoering rekening gehouden met het bestaan van de pc-privé-regeling. Je kunt het als overheid niet maken om van de ene op de andere dag het snoer door te knippen. ”

Ook lanceert NLCW volgende maand een promotiecampagne om de computerwinkels in Nederland weer positief bij de consument onder de aandacht te brengen. De campagne wordt gesteund door grote marktpartijen zoals Hewlett-Packard, Microsoft, Logitech en AMD. De computerwinkels kampen met hevige concurrentie van supermarkten, kruideniers en webshops die computersystemen tegen dumpprijzen aanbieden.

Klaassen verwacht dat de campagne succes zal hebben. „Steeds meer consumenten komen erachter dat je bij een kruidenier prima deodorant of scheerschuim kunt kopen, maar dat het bij de aanschaf van een computersysteem toch wel handig is om bij een vakspecialist langs te gaan.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer