Hogere positie voor Philips-merk
Philips heeft een sprong gemaakt op de jaarlijkse ranglijst die het Amerikaanse zakenblad Business Week samenstelt van de honderd grootste merken in de wereld. Het elektronicaconcern steeg van de 65e naar de 53e plaats.
Het Philips-merk vertegenwoordigt nu een waarde van 5,9 miljard dollar (4,85 miljard euro).
Business Week publiceert de lijst in zijn uitgave van 1 augustus. Het weekblad doet dat in samenwerking met het merkenadviesbureau Interbrand.
Philips heeft de hogere positie te danken aan zijn reclame-inspanningen. Het concern lanceerde vorig najaar de campagne ”Sense and simplicity”, die volgens Business Week vruchten heeft afgeworpen. In de Verenigde Staten blijft de zichtbaarheid van Philips echter een probleem, aldus het blad. Een aantal jaren geleden bleek al dat Amerikanen het merk vaak verwarren met het olieconcern Phillips.
In vergelijking met concurrenten als Samsung, Sony en Siemens valt er voor de merkwaarde van Philips nog wel wat te verbeteren. Het merk Samsung is bijna 15 miljard dollar waard, Sony komt uit op 10,75 miljard dollar en Siemens vertegenwoordigt een waarde van 7,5 miljard dollar.
Sony, dat problemen heeft met zijn divisie consumentenelektronica, maakte wel een forse duikeling op de ranglijst. Het Japanse bedrijf zakte van plaats 20 naar 28 en moet nu Samsung voor zich dulden.
In de top van de grootste merken veranderde er weinig. Coca-Cola (67,5 miljard dollar) staat nog steeds op nummer 1, gevolgd door Microsoft (59,9 miljard) en IBM (53,4 miljard). Google kwam in één klap terecht op de 38e positie, ondanks de magere 5 miljoen dollar die de zoekmachine vorig jaar spendeerde aan marketing.
Andere Nederlandse bedrijven op de ranglijst zijn ING en Heineken. ING staat 88e, Heineken is hekkensluiter op de 100e plaats. Zij wisten daarmee hun positie van 2004 min of meer te handhaven.