Binnenland

Flinke stijging diefstallen bootjes

De diefstal van langzame boten, trailers en buitenboordmotortjes stijgt flink, zo blijkt uit cijfers van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) in Driebergen.

ANP
18 July 2005 17:49Gewijzigd op 14 November 2020 02:46

Niet meer dan 10 procent van de diefstallen wordt opgelost. Dat percentage is zo laag omdat geen verplichte of eenduidige registratie van de watersportgoederen bestaat.

Het CDA in de Tweede Kamer pleit voor zo’n eenduidige registratie, het Watersportverbond ziet daarin echter niet de oplossing om de dieven de voet dwars te zitten, zo meldden de partijen maandag.

Boten voor de recreatievaart die niet sneller dan twintig kilometer per uur kunnen varen, hoeven niet te worden aangemeld bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). De diefstal van deze ongeregistreerde vaartuigen is sinds 2001 gestegen van 940 tot 1112 in 2004. Dit jaar zou het aantal gestolen boten op 1200 uitkomen. De diefstal van buitenboordmotortjes steeg de laatste vier jaar met 550 tot 1650 en het aantal gestolen trailers van 127 naar 251.

CDA-parlementarier Van Hijum heeft minister Peijs (Verkeer) gevraagd de watersporters om de tafel te roepen om een eenduidig registratiesysteem op te zetten. Mocht de sector dat niet willen dan vindt de christen-democraat dat de overheid de registratie verplicht moet stellen.

Het Watersportverbond, met 115.000 leden de grootste watersportclub, ziet niets in het verzoek van Van Hijum aan de minister. „Watersporters willen hier graag zelf over beslissen. En als je percentueel kijkt is het aantal diefstallen in de watersport te verwaarlozen, en dus wegen de kosten van registratie niet op tegen de baten", aldus directeur J. Kossen van het Watersportverbond.

Het verbond vindt juist dat het KLPD meer moet doen om diefstallen te voorkomen. Het KLPD stelt daartegenover dat bij eenduidige registratie het eenvoudiger is mensen aan te houden. Volgens Van Hijum is het aantal diefstallen van karren en caravans met de helft gedaald sinds die een eigen kenteken moeten hebben. „Dat komt door betere beveiliging, niet door de kentekens", zo reageerde Kossen.

Volgens zowel het KLPD als Hijum vrezen de watersporters dat de overheid verplichte registratie als opmaat ziet naar een vaste belasting voor de vaartuigen. „Een paar jaar geleden is als eens uitgerekend dat het zeven jaar duurt voordat de belastinginkomsten opwegen tegen de kosten van registratie", aldus Kossen. „En de meeste boten verdwijnen binnen een paar uur na diefstal naar het buitenland. Die vind je niet meer terug, ook niet met een kenteken".

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer