Adviesgroep pleit voor groenere auto’s
Europese auto’s moeten veel groener worden: alleen dankzij milieuvriendelijker modellen kunnen Europeanen veel blijven rijden en behouden autofabrieken hun toekomst. Een adviesgroep onder leiding van europarlementariër Dorette Corbey (PvdA) stelt dit in een advies dat vandaag in Brussel is uitgebracht aan Europees commissaris Verheugen (Industrie).
In de groep zitten vertegenwoordigers van ANWB, auto-industrie, milieubeweging, maar ook van het ministerie van VROM en europarlementariërs van de meeste partijen.
Aanleiding was de oprichting van een zogeheten ”high level-groep” door eurocommissaris Verheugen, om de noodlijdende Europese autofabrieken te helpen. Als reactie organiseerde Corbey een ”low level-groep”.
De groep streeft vooral naar lagere uitstoot van schadelijke stoffen. „Alleen dan is er toekomst voor de auto”, vindt Corbey. „In China en India willen ze ook gaan rijden. Over twintig jaar zijn er dan driemaal zo veel auto’s in de wereld als nu. Denk eens in wat dat betekent voor de lucht en het klimaat.”
Corbey en anderen doen in het rapport tien aanbevelingen voor de Europese Commissie. De belangrijkste is om het roet in diesels te verminderen. Nieuwe modellen moeten voldoen aan zeer strikte normen tegen de uitstoot van de kleine koolstofdeeltjes. Bestaande diesels zouden een filter moeten krijgen.
De werkgroep vindt ook dat rijexaminatoren in heel Europa verplicht zijn te letten op een milieuvriendelijke rijstijl. Ervaren automobilisten kunnen vrijwillig een extra lesje ”ecorijden” volgen. Beter nog: Apparaatjes op het dashboard waarschuwen hen als ze bijvoorbeeld nodig moeten schakelen.
Belangrijke doelstelling van de werkgroep is verder dat auto’s over vijftien jaar tweemaal zo zuinig rijden als nu, vooral door lichtere materialen. Zuinig rijden bespaart brandstof en uitstoot van broeikasgas CO(in2(, argumenteert Corbey.
De brandstof mag ook een stuk schoner, bijvoorbeeld biodiesel of waterstof. De Europese Commissie moet daarom snel automodellen goedkeuren die op alternatieve brandstof rijden.
Corbey vindt dat Europa veel meer onderzoek moet stimuleren naar milieuvriendelijker autotechnieken, maar ook naar praktische dingen als autodelen.
De overheid kan verder het goede voorbeeld geven. Bij aanbesteding van buslijnen kan de overheid kiezen voor het bedrijf met de schoonste bussen. Eigenaars van vervuilender automodellen zouden meer wegenbelasting, accijns en tol moeten betalen.