’Minder treinen naar België door oude locomotieven’
De Nederlandse Spoorwegen hebben sinds het afgelopen weekeinde de helft van de internationale treinen tussen Amsterdam en Brussel geschrapt. De locomotieven, die door de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS worden geleverd, zijn oud, hebben last van de warmte en functioneren niet goed.
Dat zei een woordvoerder van Rover dinsdag. De reizigersvereniging eist compensatie van de NS. Volgens het spoorbedrijf kregen zeven van de twaalf locomotieven „puur toevallig" te maken met een storing. „Dat had niets te maken met ouderdom of de temperatuur", zei een woordvoerder.
Aanvankelijk liet de NS tussen Amsterdam en Roosendaal een vervangende trein rijden, zei de woordvoerder van Rover. Reizigers konden op dat station overstappen op de trein naar Brussel. Maar de extra trein rijdt volgens Rover sinds maandag niet meer. Nu rijdt er slechts een keer per twee uur een trein tussen Amsterdam en Brussel in plaats van een keer per uur.
De reizigersvereniging wil dat de NS de vervangende trein weer inzet. Of reizigers moeten met hun ’normale’ kaartje in de hogesnelheidstrein Thalys terecht kunnen, aldus de zegsman van Rover. De NS denkt dat donderdag de treinenloop tussen Amsterdam en Brussel weer normaal is, dus het inzetten van extra treinen is volgens de woordvoerder niet nodig.