Verzekeringsactie stuwt verkoop ’gezonde’ margarine
De actie van zorgverzekeraar VGZ met Unilever, waarbij de cholesterolverlagende producten van Becel vergoed worden, is een groot succes. Volgens het onderzoeksbureau IRI Nederland zijn de twee zuiveldranken en de margarine met een cholesterolverlagende eigenschap sterk in populariteit gestegen.
VGZ vergoedt de Becelproducten sinds januari tot een bedrag van 40 euro per jaar. De omzet van die artikelen is sindsdien toegenomen van ruim 2 miljoen euro naar 3,3 miljoen euro per vier weken.
Volgens onderzoeker R. Laureijsen van IRI Nederland zijn de cijfers opmerkelijk. „De komst van Becel pro.activ in 2000 was geen topintroductie. Consumenten moesten wennen aan de cholesterolverlagende margarine. Geleidelijk gingen de mensen het product herkennen en bleek het alsnog een topper. De omzet ontwikkelde zich goed totdat die zich vorig jaar stabiliseerde. Sinds de actie met VGZ klom de omzet van Becel pro.activ met 40 procent".
Laureijsen vindt het opmerkelijk dat het product in heel Nederland goed scoort, hoewel VGZ voornamelijk in het zuiden van het land actief is. „In de zuidelijke provincies was er een flinke groei, maar ook elders in Nederland was er sterke groei. Ik denk dat het komt door alle publiciteit. Fabrikanten zoeken vaker samenwerkingsverbanden met partijen als de Hartstichting, WeightWatchers en dus ook verzekeraars. Het geeft een soort van kwaliteitsstempel".