Veel klachten over pinbeleid van banken
Vijfhonderd mensen hebben dinsdag, op de eerste dag van een landelijke actie, geklaagd over de persoonlijke service en het pinbeleid van de banken.
Voor veel anderen die hun beklag wilden doen, was er volgens de organisatoren van de actie „geen doorkomen aan.” De actie, een initiatief van ouderenbonden, de FNV en de Federatie Slechtzienden- en Blindenbelang, zal drie dagen duren.
De meeste bellers voelen zich door hun bank gedwongen een hoog bedrag aan de balie op te nemen. Kleine geldbedragen zijn alleen nog via de pinautomaat te verkrijgen. Ouderen en slechtzienden die een klacht indienden, kunnen niet pinnen, voelen zich onveilig bij het pinnen of willen gewoon niet pinnen. Velen kunnen de pincode niet onthouden.
Volgens de organisatoren van de actie heeft het merendeel van de bellers het gevoel dat de vertrouwenspositie met ’hun’ bank is weggevallen, nu steeds meer bankloketten worden gesloten en geldopname bijna alleen via pinautomaten mogelijk is. Sommigen hebben zelfs het gevoel dat zij niet meer over hun eigen geld kunnen beschikken. Opvallend veel bellers meldden te zijn overvallen of anderen te kennen die dat is overkomen.
De initiatiefnemers van de actie hebben met verschillende banken gesprekken gevoerd. Sommige banken bieden op verzoek de mogelijkheid van een permanente ontheffing voor het pinnen of helpen mensen bij de bediening van de geldautomaat.