NBG bezorgd over daling ledenaantal
Het Nederlands Bijbelgenootschap (NBG) maakt zich zorgen over het dalende ledental. In 2004 verloor de organisatie 14.967 leden. De ledenwerfactie die dit jaar gestart is, moet daarin verandering brengen.
Dat blijkt uit het woensdag verschenen jaarverslag van het bijbelgenootschap. Met de inzet van nieuwe middelen wil het NBG werken aan uitbreiding van het ledenbestand.
Al enkele jaren wordt het NBG geconfronteerd met een teruglopend aantal leden. Als oorzaken noemt de organisatie onder meer dat mensen zich minder binden via traditionele lidmaatschappen en dat het ledenbestand vergrijst. Ook de vanzelfsprekendheid van kerkleden om het NBG een gift te geven, is sterk verminderd.
Desondanks ontving het NBG 8,6 miljoen euro aan non-profitinkomsten, 0,6 miljoen meer dan vorig jaar. De helft daarvan werd besteed aan buitenlands bijbelwerk, een kwart aan vertalen en uitgeven.
Het bijbelgenootschap, dat in 2004 zijn 190-jarig bestaan vierde, stelt zich ten doel de Bijbel te verspreiden en door te geven in Nederland en wereldwijd.
De lancering van de Nieuwe Bijbelvertaling (NBV) in het afgelopen jaar noemt het NBG „inspirerend.” In totaal gingen in 2004 390.000 exemplaren over de toonbank, waarmee de NBV de tweede plaats bereikte in de CPNB-top-100 over 2004.
Het aantal bezoekers dat de website bijbelgenootschap.nl bezocht, steeg in in vergelijking met 2003 met 141 procent, van 81.000 naar 196.000. Ook de andere websites van de organisatie, zoals denieuwebijbelvertaling.nl en biblija.net, kregen honderdduizenden bezoekers.
„Opmerkelijk”, noemt het NBG de opbrengst van de actie ”Wij een Bijbel, zij een Bijbel” (Webzeb). Het NBG vroeg vorig jaar aandacht voor bijbelprojecten in India, als uiting van dank voor de Nieuwe Bijbelvertaling. De actie bracht 863.000 euro op.
Behalve voor de ledenwerfactie gaat het NBG zich ook inspannen om samenwerkingsverbanden met verschillende partners aan te gaan. „De Bijbel10daagse, die van 22 oktober tot en met 1 november 2005 gehouden wordt, biedt daar goede mogelijkheden voor.” Verder zal de organisatie zich oriënteren op de inzet van nieuwe media om haar doelstelling te realiseren.