D66 wil scheppingsverhaal uit biologieles
D66 wil dat het scheppingsverhaal niet meer in biologielessen op school wordt behandeld. Volgens het Tweede–Kamerlid Bakker mag het scheppingsverhaal wel bij geschiedenis of godsdienst aan de orde komen.
Bakker heeft dat zaterdag gezegd in een interview met het Nederlands Dagblad. De lessen biologie moeten volgens Bakker een weergave bieden van de stand van het wetenschappelijk onderzoek. Het scheppingsverhaal is daarmee in strijd en hoort daarom niet thuis in de eindtermen voor dat vak, zegt Bakker.
Het CDA, de grote coalitiepartner van de Democraten, voelt niets voor het idee van D66. Volgens het Kamerlid De Vries is het goed als leerlingen bij biologie zowel van het scheppingsverhaal als van de evolutieleer kennisnemen.
Minister Van der Hoeven (Onderwijs) wil een debat over wetenschap en religie op gang brengen. Donderdag, op de laatste dag voor het zomerreces, praat de Tweede Kamer over het onderwerp. Die had zware kritiek op het plan van de minister.
Van der Hoeven verklaarde in de Kamer geen aanhanger te zijn van Intelligent Design, een Amerikaanse stroming die een ’bewust ontwerp’ vermoedt achter het leven op aarde. Ze wilde ook geen voorkeur uitspreken voor een evolutietheorie dan wel het scheppingsverhaal. Beide ontstaanstheoriëen zijn en blijven een onderdeel van de eindtermen biologie, aldus de minister.