Actie Amsterdam tegen polarisatie op scholen
Een stadsbrede discussie en een conferentie over de toenemende polarisatie op scholen moeten onder meer de verruwing van omgangsvormen in het voortgezet onderwijs in Amsterdam tegengaan.
De gemeente heeft dat woensdag besloten naar aanleiding van de resultaten van het onderzoek naar etnische spanningen en problemen op 25 Amsterdamse scholen. Het stadsbestuur praat op 5 juli met alle scholen die bij het onderzoek betrokken zijn.
Het voorstel voor een gericht plan van aanpak van PvdA, VVD en CDA werd woensdag bijna unaniem aangenomen door de gemeenteraad. De gemeente wil ook dat bij het overleg op 5 juli met de schoolbesturen afspraken worden gemaakt voor het nieuwe schooljaar over de aanpak voor de bestrijding van intimidatie en verbetering van de interculturele verhoudingen en het schoolklimaat. De scholen krijgen hiervoor hulp van de gemeente.
Uit het onderzoek kwam naar voren dat in het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs sprake is van een toenemende verruwing tussen leerlingen, tussen leerlingen/ouders en leerkrachten/schoolleiding. Op de scholen werd het schoolklimaat als onveilig beoordeeld en raakt een deel van de leerkrachten gedemotiveerd.
Ook blijkt er sprake te zijn van polarisatie, intolerantie en agressie tussen de verschillende Marokkaanse en autochtone leerlingen. Verder ontstaan vaker problemen door een groeiend aantal leerlingen met gedragsproblemen of leerlingen die met justitie in aanraking zijn gekomen.
De Amsterdamse wethouder van Onderwijs, Aboutaleb, merkte op dat het wel beter gaat op scholen waar wel structureel aandacht wordt besteed aan de verruwing en de interculturele verhoudingen op school. Hij hoopt dat de scholen waar het minder goed gaat het beleid gaan volgen van de scholen waar duidelijke regels zijn gesteld.