Klacht Schiphol bij Reclame Code Commissie
Schiphol heeft bij de Reclame Code Commissie een klacht tegen het Platform Vliegoverlast Amsterdam (PVA) ingediend.
Het platform zou in een reclamespotje op de lokale zender AT5 zonder reden appelleren aan gevoelens van angst bij de bevolking en bovendien foute informatie verstrekken, aldus een woordvoerster.
De luchthaven sommeerde het PVA al op 9 mei de uitzendingen te staken, maar het platform gaf daar geen gehoor aan. In het spotje is een laag over het Vondelpark scherend vliegtuig te zien, afgewisseld met beelden van neergestorte vliegtuigen, gewonde mensen, brandweerlieden en vuur. Vervolgens riep het platform de kijkers op om alvorens op 15 mei te gaan stemmen, eerst te kijken op hun website. Daarop zijn de standpunten van de diverse politieke partijen over de uitbreiding van de luchthaven te vinden.
Niet alleen de beelden stoorden Schiphol, ook de begeleidende informatie is volgens de woordvoerster onjuist. In de tekst staat dat „de nieuwe Luchtvaartwet zelfs een verdubbeling van het aantal vluchten toestaat.” Schiphol stelt dat het aantal vluchten boven dichtbevolkte gebieden juist afneemt als de nieuwe wet er doorkomt.
Voorzitter K. Weijer van het PVA is niet onder de indruk van de stap van Schiphol. Hij verbaast zich erover dat de luchthaven pas vlak voor de verkiezingen voor de Tweede Kamer van zich liet horen. „Hetzelfde spotje is rond de gemeenteraadsverkiezingen in maart zeker honderd keer uitgezonden.”