Spoorstaking kost Railion minimaal 550.000 euro
De spoorstaking van ProRail vrijdag kost vervoerder Railion minimaal 550.000 euro. Volgens een woordvoerder van het bedrijf kan door de staking de gehele dag niets vervoerd worden, waardoor de schade neerkomt op een inkomstenderving van een dag. De zegsman liet donderdag weten dat de nasleep van de staking voor Railion na het weekend nog zeker vier dagen duurt.
„Het aantal trucjes dat we uit kunnen voeren om transporten te verplaatsen is beperkter dan we hadden gedacht. Veel bedrijven kunnen de goederen gewoonweg niet eerder aanleveren en wij hebben ook niet genoeg capaciteit om alles donderdag of zaterdag te vervoeren", aldus de woordvoerder. Doordat de staking gevolgd wordt door een weekeinde, kan het zijn dat een transport een aantal dagen moet wachten.
Volgens Railion hebben voornamelijk kleine containerbedrijven problemen door de staking. „Maar ook de grote bedrijven hebben veel werk aan het verplaatsen van transporten".
Chemie– en farmacieconcern Akzo Nobel vervoert chloor via het spoor en heeft het vervoer zo geregeld dat vrijdag geen problemen zullen ontstaan. „Onze reguliere transporten zijn meestal ’s nachts, dus eigenlijk hebben we maar last van een deel van de staking. Bovendien gaat het slechts over een dag, zodat we met een aangepaste planning ook veel problemen kunnen ondervangen", stelt een woordvoerder van het bedrijf.
Tankopslagbedrijf Vopak verwacht geen overlast te ondervinden van de staking. „Het gaat bij ons om enkele losse wagons, die door de staking eerder of later vervoerd worden. We hebben er dus niet zo gek veel last van", stelt de woordvoerder.
Voor staal– en aluminiumconcern Corus blijft de schade ook beperkt, zo verwacht een woordvoerder. „We hebben op de staking ingespeeld, zodat we weinig overlast ondervinden".