Economie

Ecodock alternatief voor ”beachen”

De eerste milieuvriendelijke scheepswerf ter wereld, die in de Groningse Eemshaven wordt gebouwd, kan al over twee jaar operationeel zijn. Ecodock wil zich wereldwijd manifesteren als alternatief voor het zogenoemde ”beachen”.

ANP
10 June 2005 21:48Gewijzigd op 14 November 2020 02:38

Dat zei initiator D. Mulder van Ecodock tijdens een toelichting op de plannen die al eerder deze week werden bekendgemaakt. In de Eemshaven wordt op een terrein van 20 hectare een droogdok gerealiseerd, waar oude schepen op milieuvriendelijke wijze zullen worden gesloopt. Nu worden afgedankte schepen vaak achtergelaten op stranden van landen als India en Bangladesh, om vervolgens te worden gesloopt. Daarbij vallen jaarlijks doden.

Mulder: „De werkwijze op de stranden van India en Bangladesh is mensonterend. Bij de sloop van een schip vallen altijd doden. Indirect eist het ontmantelen nog veel meer slachtoffers. Arbeiders zitten namelijk met blote handen in de asbest. Die mensen hebben de keuze: of nu sterven van de honger, of over twintig jaar omkomen aan de schadelijke gevolgen van scheepsontmanteling.”

Met de bouw van de werf is een investering van 64 miljoen euro gemoeid. Wie de investeerder is, wil Ecodock niet kwijt. „Het gaat om een fonds dat investeert in economie en ecologie, waarvan de roots in Groningen liggen”, aldus Mulder.

Ecodock wil zich wereldwijd manifesteren als alternatief voor het zogenoemde ”beachen”. De sloopwerf heeft nog geen enkele order binnengehaald, maar kan de concurrentie met de lagelonenlanden aan, zo blijkt uit haalbaarheidsstudies. „Waar men in China een halfjaar nodig heeft om een schip te ontmantelen, kunnen wij dat in 23,5 dagen”, aldus Mulder. „We gaan gebruikmaken van innovatieve robotgestuurde snijtechnieken. Het staal waaruit een schip voor 85 procent bestaat, levert de eigenaar van het schip geld op. Dat verkopen we tegen een zo hoog mogelijke prijs door.”

Mulder verwacht op korte termijn de eerste orders binnen te kunnen halen. „Per jaar moeten er wereldwijd 700 grote schepen gesloopt. Daar komt nog bij dat voor 2007 1300 enkelwandige olietankers uit de vaart moeten worden genomen. Het is nog niet bekend wat daarmee gaat gebeuren.” De nieuwe werf in de Eemshaven is bedoeld als proefproject en heeft daarom een beperkte capaciteit van twaalf schepen per jaar. Uiteindelijk wil Ecodock zich in dertig tot veertig landen vestigen. Hiertoe is het bedrijf al haalbaarheidsstudies gestart in Polen, de Verenigde Arabische Emiraten, de Verenigde Staten, IJsland, Spanje, Portugal, Japan en Bulgarije. Als tweede vestigingsplaats is vooralsnog het Britse Newcastle nadrukkelijk in beeld. Daar is een bestaand droogdok beschikbaar dat kan worden omgebouwd.

Milieuorganisatie Greenpeace is blij met het initiatief van Ecodock. „Dit is de eerste aanzet om van een dumpindustrie een service-industrie te maken”, aldus M. Harjono. Ze waarschuwt echter voor al te veel optimisme. „Politici moeten nu de handen ineenslaan. Europa zal moeten gaan handhaven en mag niet langer de export van sloopschepen naar de derde wereld toestaan.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer