Zwarte scholen verliezen veel banen
Op zwarte basisscholen in de vijf grootste steden van Nederland zullen 370 voltijdbanen verloren gaan als minister Van der Hoeven (Onderwijs) haar plannen doorzet. Dat stelt de Onderwijsbond CNV op grond van eigen onderzoek.
Met de nieuwe gewichtenregeling van Van der Hoeven gaat er meer geld naar autochtone achterstandsleerlingen. De zwarte school krijgt dan voor maximaal 80 procent van de achterstandsleerlingen een extra vergoeding.
De Onderwijsbond CNV meldde vrijdagmorgen dat dit plan in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven desastreuze gevolgen zal hebben. In Amsterdam zouden 120 banen verloren gaan, in Rotterdam 100, in Den Haag en omstreken 80, in Utrecht 50 en in Eindhoven 18. In totaal zal het om ongeveer 600 mensen gaan.
M. Barth, voorzitter van de Onderwijsbond CNV, is geschokt door de cijfers. „De nieuwe gewichtenregeling is geen goed idee”, zegt zij. „Het is prima dat er wordt geïnvesteerd in autochtone achterstandsleerlingen, maar dit mag niet ten koste gaan van de achterstandsleerlingen in de grote steden.”
Volgens Barth zouden de scholen in de binnensteden juist buiten schot moeten blijven. „Op deze manier speelt de minister kwetsbare groepen tegen elkaar uit.”
Het kabinet had de keuze moeten maken extra geld uit te trekken voor de autochtone achterstandsleerlingen.”
Het kabinet besloot vorige maand dat scholen die er door de nieuwe regeling op achteruit gaan, in stappen worden gekort. In de vier grote steden gaan de scholen er in totaal 11 miljoen euro op achteruit. In andere steden is dat 3 miljoen euro. Het kabinet hanteert daarbij een overgangsregeling van drie jaar. De onderwijsbonden hebben hun stem daartegen al laten horen.
De overheid kent nu nog extra geld voor achterstandsleerlingen toe op basis van etnische afkomst en duur van het verblijf in Nederland. Van der Hoeven wil afkomst niet meer mee laten wegen, omdat er ook witte achterstandsleerlingen zijn. In de nieuwe gewichtenregeling wordt het opleidingsniveau van de ouders bepalend. Dat betekent dat scholen in kleinere plaatsen met autochtone achterstandsleerlingen meer geld krijgen en zwarte scholen in de steden minder.