Vliegtuig Onur Air lekte kerosine
Een vliegtuig van de Turkse maatschappij Onur Air heeft woensdagmorgen op Eindhoven Airport kort voor de start naar Antalya kerosine gelekt. Dat gebeurde toen het vliegtuig nog op het platform stond. Directeur B. de Boer van de regionale luchthaven heeft dat bekendgemaakt.
„Ik zag vanuit mijn kantoor de brandstof lekken uit een van de vleugels", zei De Boer in een uitzending van Omroep Brabant. De eigen brandweer heeft onmiddellijk alle noodzakelijke maatregelen getroffen.
In het toestel zaten 138 mensen. Alle passagiers en de vijfkoppige bemanning hebben het vliegtuig via de gewone uitgangen verlaten. Het lek is na korte tijd gedicht. Onderzoek moet uitwijzen waardoor het probleem is ontstaan, aldus een woordvoerster van de luchthaven. De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft twee inspecteurs naar Eindhoven gestuurd voor onderzoek. Volgens een woordvoerder van de inspectie is er een behoorlijke hoeveelheid brandstof gelekt, vermoedelijk uit de vulopening.
Een woordvoerder van Onur Air zegt geen idee te hebben wat er is gebeurd. „Onze technici onderzoeken de zaak. Pas als dat onderzoek is afgerond, weten we meer. Dit kan iedereen gebeuren", aldus de woordvoerder.
De passagiers zijn opgevangen op Eindhoven Airport. Of ze woensdag nog kunnen vertrekken naar Turkije, is niet bekend. Als het om een ernstig probleem gaat, zet Onur Air een vervangend toestel in. Is het probleem snel te verhelpen, dan kunnen de passagiers met hetzelfde vliegtuig alsnog naar Turkije vertrekken.
Het incident komt een week nadat de inspectie het vliegverbod tegen Onur Air introk dat sinds 12 mei van kracht was. De maatregel was ingesteld nadat er een aantal gebreken bij Onur–toestellen waren geconstateerd. Na het indienen van een actieplan en in overleg met de Turkse luchtvaartinspectie gaf de IVW vorige week dinsdag Onur het groene licht, met dien verstande dat de maatschappij wel onder verscherpt toezicht zou blijven staan.
Volgens de IVW–woordvoerder zal de inspectie contact opnemen met de Turkse autoriteiten zodra conclusies van het onderzoek in Eindhoven bekend zijn.
Volgens Onur–Air–advocaat Vreede is het toestel, een Airbus 321 van de Amerikaanse leasemaatschappij ILFC, dinsdag nog geïnspecteerd door de Italiaanse luchtvaartinspectie, in het kader van het scherpere toezicht dat ook daar voor Onur geldt.
„Het toestel was 8 mei verder afgeleverd na de zwaarst mogelijke onderhoudsbeurt van enkele maanden door een erkend bedrijf in China, Ghangzhou Aircraft Maintenance and Engineering Company”.