EU bestrijdt roken met feesttoeter
Op een feesttoeter blazen bij het opstaan, tijdens een pauze op school of op het werk, of na een maaltijd: met een nieuwe campagne van drie televisiespots die vanaf 7 juni in alle 25 lidstaten tegelijk worden uitgezonden, start de Europese Unie een nieuwe campagne tegen het roken, speciaal gericht op mensen tussen de 12 en 30 jaar.
„Wij willen aan de jongeren overbrengen dat roken belachelijk is, dat het niet cool is”, aldus EU-commissaris voor volksgezondheid en consumentenbescherming Markos Kyprianou. Door mensen in alledaagse situaties in plaats van een sigaret een feesttoeter in de hand of mond te geven, willen de makers van de spotjes tonen hoe belachelijk roken is. Volgens Kyprianou denken veel jongeren dat zij moeten roken om er bij te horen.
Met de campagne is een bedrag van 72 miljoen euro gemoeid.
Kyprianou zei dat vooralsnog geen Europees rookverbod wordt overwogen, maar dat wetten tegen het roken in openbare ruimten in Ierland en Italië erg goed werken. „Het heeft een positief effect op de volksgezondheid en maakt het voor rokers moeilijker om er een op te steken. Veel mensen zijn met roken gestopt omdat ze nergens meer kunnen roken.”
De Europese Unie is ook van plan de subsidie voor tabaksteelt in de komende vijf jaar te verminderen. De EU geeft nu ongeveer een miljard euro per jaar subsidie aan 100.000 boeren, die samen 350.000 ton tabak produceren.