Heinz wil merk Hak afstoten
Het Amerikaanse levensmiddelenconcern H.J. Heinz wil in Noord–Europa af van het merk Hak. De Amerikanen rekenen de onderneming in het Zuid–Hollandse plaatsje Giessen niet meer tot hun kernactiviteiten. Dat bleek donderdag bij de presentatie van de jaarcijfers, die een daling van de winst te zien gaven.
De voorgenomen verkoop van Hak vloeit voort uit het Heinz–beleid zich voortaan te beperken tot drie productdivisies. De eerste omvat ketchup, specerijen en sauzen; de tweede baby– en kindervoeding en de derde soepen en kant–en–klaarmaaltijden.
De 190 werknemers in Giessen zijn donderdag ingelicht. „Ze hadden begrip voor ons besluit", verklaarde een woordvoerder van Heinz. Het is de bedoeling van Heinz om nog voor het einde van het jaar een koper te hebben gevonden voor Hak.
Hak maakt groenten in glazen potjes. De onderneming heeft naar eigen zeggen in Nederland een marktaandeel van ruim 60 procent. Heinz kreeg Hak samen met Honig in zijn bezit bij de overname van de voedseldivisie van CSM in december 2000.
Over het afgelopen boekjaar dat 27 april eindigde, noteerde de onderneming een winst van 753 miljoen dollar tegen een resultaat van 805 miljoen dollar in het voorgaande boekjaar. De omzet klom bijna 6 procent naar 8,9 miljard dollar.