Binnenland

Nederland moet meebetalen aan heropening IJzeren Rijn

Nederland moet meebetalen aan heropening van de IJzeren Rijn, de goederenspoorlijn die Antwerpen via Noord-Limburg verbindt met het Duitse Ruhr-industriegebied. Zo moeten Nederland en België de kosten delen van de aanleg van een tunnel onder het natuurgebied De Meinweg bij Roermond.

Binnenlandredactie
24 May 2005 18:59Gewijzigd op 14 November 2020 02:34
ROERMOND - Beeld van de IJzeren Rijn. Nederland moet meebetalen aan heropening van de IJzeren Rijn, de goederenspoorlijn die Antwerpen via Noord-Limburg verbindt met het Duitse Ruhr-industriegebied. Archieffoto ANP
ROERMOND - Beeld van de IJzeren Rijn. Nederland moet meebetalen aan heropening van de IJzeren Rijn, de goederenspoorlijn die Antwerpen via Noord-Limburg verbindt met het Duitse Ruhr-industriegebied. Archieffoto ANP

Dat heeft het Permanent Hof van Arbitrage in Den Haag bepaald. Het hof erkent het recht van doortocht van België door Nederland.

België en Nederland schakelden in 2003 het hof in om een uitweg te vinden uit het slepende spoordossier van de IJzeren Rijn. De Belgen willen de lijn, die stamt uit de negentiende eeuw maar sinds 1991 niet meer wordt gebruikt, reactiveren voor de verdere ontwikkeling van de Antwerpse haven. Nederland vreesde te veel schade voor de natuur.

De bindende arbitrage moest vooral antwoord geven op de vraag wie de rekening van de noodzakelijke opknapbeurt inclusief milieu- en geluidsbeschermende aanpassingen betaalt. Nederland schat de kosten op ongeveer 500 miljoen euro, met een onzekerheidsmarge van 25 procent (prijspeil 2005).

Gisteren bracht het hof de uitspraak naar buiten. Wat de kostenverdeling betreft beveelt het aan een commissie van onafhankelijke deskundigen aan te stellen die de hoogte van de diverse kostenposten nader moet bepalen, voordat precies kan worden vastgesteld wat elk land moet betalen, aldus Verkeer en Waterstaat in Den Haag.

Het ministerie laat elk verder commentaar achterwege. Het is een complexe zaak en we willen de uitspraak eerst bestuderen, aldus een woordvoerster.

Zo staat er in dat bij reactivering van de lijn Nederland een bedrag moet betalen „dat correspondeert met bepaalde, kwantificeerbare voordelen voor Nederland.”

Als de partijen afspreken bij Roermond af te wijken van de historische route, wat de Tweede Kamer eist, is Nederland verder verplicht de kosten en de risico’s te dragen „welke uitgaan boven het verschuldigde bedrag” voor reactivering op de bestaande, historische locatie. De Meinweg-tunnel, als die er komt, dienen beide landen gelijkelijk te financieren, „gelet op hun handelingen in het verleden.” België is blij met de uitspraak. Of de Belgen de lijn snel weer willen heropenen, is twijfelachtig.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer