Dubben over hond zonder vlooien
Zwarte rook stijgt uit een van de torens van het World Trade Center in New York. Ondertussen nadert een vliegtuig de andere toren. De ramp op Manhattan veranderde de wereld. Een foto van de aanslag plaatste de deelnemers aan het vmbo-examen tekenen maandag midden in de actualiteit.
Het ingestorte World Trade Center wordt vervangen door de Freedomtower van Daniël Libeskind. Dat het ontwerp moet worden aangepast, staat nog niet in de examenopgaven. Waarom heeft Libeskind het jaar van Amerika’s onafhankelijkheid, 1776, in het ontwerp verwerkt? willen de examenmakers weten. Dat typeert volgens docent H. R. van der Vlist van het Driestar College in Gouda de huidige examens voor de beeldende vakken: minder kennis, geen kunstgeschiedenis meer, veel actualiteit. „Het is breder dan het oude mavo-examen. De verdieping schiet er echter bij in.”
Lianne Weerheim, Rik Gouderjaan, Anne Westmaas, Eline van der Bijl. De één na de ander komt de aula uit en allemaal zijn ze het erover eens: al te moeilijk was het niet. „We hadden een folder gekregen over het uitbeelden van emoties, dus dat had ik al goed in m’n hoofd zitten. En dat kwam nu weer terug.”
Wietse Broeksma kwam in het examen metaalelektro een paar onverwachte dingen tegen, zoals een vraag over mantelisolatie, „maar met een beetje logisch denken kon je er wel uitkomen.” „Pittig, maar wel te doen”, vindt ook docent J. de Vreugd. „Het is echt jammer dat we bij dit vak geen praktijkafsluiting hebben, maar daar wordt aan gewerkt.”
Het ontbreken van een praktijktoets vindt zijn oorzaak in het feit dat het Driestar College als een van de weinige scholen in Nederland vakken samenvoegt in de gemengde en theoretische leerweg van het vmbo. „Dat bereidt deze leerlingen beter voor op het middelbaar beroepsonderwijs”, zegt directielid D. J. Bac.
”Zorg- en welzijnbreed” is een combinatie van zorg en welzijn en van uiterlijke verzorging. Mandy de Lange maakte zich zenuwachtig voor het examen, maar dat bleek niet nodig. „Het was makkelijk”, beaamt Arinda de With. Mandy: „Alleen moest er bij heel veel vragen het b-antwoord gekozen worden. Dat viel zo op, dat ik bijna geen b’tjes meer durfde te zetten.”
Het examen van ”bouwbreed” was anders dan vorige jaren, zegt docent L. van Wijngaarden. „Meer inzicht- en minder kennisvragen dan vorige jaren. Veel meer wiskunde ook. Maar het niveau was goed. Een paar jaar geleden was het echt te moeilijk.”
Voor het vwo-examen Frans gold hetzelfde: „De moeilijkheidsgraad was heel evenwichtig, zonder weggevers of afknijpers”, zegt docent J. Brand. „Jammer dat er geen verhaaltje in zat; het was allemaal erg beschouwend.”
Leraar Duits C. J. Veldhuijzen noemt de toegankelijkheid van de teksten als opvallend punt in het examen van zijn vak. „De onderwerpen stonden niet ver bij de leerlingen vandaan: Hoe krijg ik door genetische manipulatie een vlooivrije hond en hoe kan een mens het zwemmen volhouden in water met een temperatuur net boven het vriespunt? Gelukkig eens een keer niets over moderne media.”
De havisten besloten hun eerste examendag met economie. Veel twijfelachtige blikken bij de leerlingen die de zwoeg- en zweetzaal uitkomen. „Niet echt lastig, hoor. Vergelijkbaar met de internetexamens”, vindt Robbert de Jong. Anderen zijn negatiever. „Dat verbaast me eigenlijk wat”, zegt docent A. J. Meijer. „Het was pittig, maar volgens mij wel goed te doen.”
De ’economen’ volgden het deelvak economie 1 of het totaalvak economie 1,2. „De onderwerpen van economie 1 waren wat minder actueel dan die van 1,2”, signaleert Meijer.
De vwo’ers kregen gistermiddag scheikunde voor hun kiezen. Ook daarbij een onderverdeling in 1 en 1,2. De 1,2-mensen hadden het tijdens het examen het gemakkelijkst, vindt docent L. Mijnders. „Veel lees- en denkwerk bij scheikunde 1; pittiger dan vorig jaar. Een heel leuke opgave in beide examens was die over fosfaatzuivering. Daar kwamen veel verschillende aspecten van scheikunde in aan bod.”
Gertjan Lugthart en Christa Westerman zijn na afloop positief. „Het was niet zo moeilijk als de oefenexamens”, zegt Christa. Mijnders heeft er op de Driestar al 35 jaar opzitten, waarvan hij 33 jaar scheikunde onderwees. Hij zag de examens in die periode nogal veranderen. „Er is nu meer leeswerk. Het puur technische sommetjes maken, zit er minder in.”
Zie ook www.refdag.nl/examens.