Nedlloyd zit muurvast in eigen constructie
Het geduld van de aandeelhouders van het Rotterdamse Nedlloyd begint op te raken. Koninklijke Nedlloyd, ooit een echt concern met meer dan 10.000 werknemers, heeft aan het eind van dit jaar als holding nog tien mensen op de loonlijst staan.
Nedlloyd houdt 50 procent van de aandelen in rederij P&O Nedlloyd en 50 procent van de aandelen in luchtvaartmaatschappij Martinair. Van Martinair wil het af, P&O Nedlloyd wil het naar de beurs brengen. Geen van beide lukt.
„Wat wilt u nu eigenlijk?” vroeg een van de aandeelhouders woensdag bij de aandeelhoudersvergadering in Rotterdam die volgde op de presentatie van de weinig florissante kwartaalcijfers van Nedlloyd. „Ik heb het gevoel dat u eigenlijk weer gewoon rederij wilt zijn”, poneerde de aandeelhouder.
Bestuursvoorzitter H. Meier kon de aandeelhouder alleen verzekeren dat een beursnotering voor P&O Nedlloyd „de hoogste prioriteit” heeft voor Nedlloyd. Maar de andere aandeelhouder, het Britse P&O, heeft een zogenoemde ”reverse listing” getorpedeerd. Het was de bedoeling rederij P&O Nedlloyd via de beursnotering van Nedlloyd naar de beurs te brengen. P&O kon zich daar niet in vinden.
Het aandeel in Martinair verkopen is „nu niet opportuun.” Omdat ’Brussel’ dat niet wil. „Wees nou eens burgerlijk ongehoorzaam en schuif die tent af”, pleitte een andere aandeelhouder. Aan een andere koper dan KLM bedoelde hij. KLM houdt de andere 50 procent in Martinair. De autoriteiten in Brussel hebben het tot nu toe niet goed gevonden dat KLM heel Martinair koopt.
„De prioriteit bij Martinair is bij ons winstherstel”, antwoordde Meier plichtsmatig. Toch moet er dit jaar wat gebeuren bij Nedlloyd. Op het moment zijn zowel P&O Nedlloyd als Martinair verliesgevend. P&O Nedlloyd zal naar de beurs moeten om de aandeelhouders van Nedlloyd een stukje mee te geven van de waarde die in de rederij zit. Mogelijk moet daarbij een derde aandeelhouder aan boord worden gehaald om de notering een feit te maken.
Volgens Nedlloyd is het nu een goede tijd om een „middelgrote” rederij over te nemen.