Amsterdam eist orde van Schiphol
Schiphol moet onmiddellijk de aanvliegroutes sluiten die recht over Amsterdam-Noord, het centrum en Amsterdam-Zuid leiden.
In een brief sommeert het Amsterdamse college van burgemeester en wethouders de luchthavendirectie zich onverkort aan de in 1994 gemaakte afspraak te houden, anders volgt een gang naar de rechter.
De afspraak houdt in dat het aantal keren dat vliegtuigen recht op de Kaagbaan en de Schiphol-Oostbaan afvliegen beperkt blijft tot 1 procent, omdat die routes de meeste overlast veroorzaken voor de stadsbevolking.
Schiphol trekt zich echter weinig aan van het ”herenakkoord”. Zelfs het absolute maximum van 2 procent, inclusief een veiligheidsmarge, wordt ruim en voortdurend overschreden. Schiphol gebruikt de routes ook als daar geen meteorologische of andere noodzaak zoals onderhoudswerkzaamheden voor is, constateert het college.
Ook vinden er nog steeds vluchten plaats buiten de afgesproken tijden van 07.00 tot 21.00 uur. Met name die vluchten zorgen voor veel overlast voor de bewoners van Noord, Zuid en Centrum. Schiphol en de Luchtverkeersleiding hebben onvoldoende aangetoond dat zij proberen om die late, niet-noodzakelijke vluchten te voorkomen, vindt het college.
Het niet nakomen door Schiphol van het herenakkoord is de gemeente al langer een doorn in het oog. Amsterdam stapte in 1999 zelfs naar de rechter om naleving af te dwingen, maar verloor. Naleving zou destijds hebben betekend dat de luchthaven twee landingsbanen moest sluiten en dat vond het gerechtshof te ingrijpend.
Als Schiphol vindt dat er een goede reden is om het herenakkoord te negeren, dan wil Amsterdam het geschil voorleggen aan een onafhankelijk arbiter, die een bindend oordeel moet vellen.