Economie

Problemen voor Ahold met Spaanse keten Superdiplo

Ahold heeft problemen bij de integratie van het overgenomen Superdiplo in Spanje. „Dit loopt even minder snel dan verwacht”, zei bestuursvoorzitter C. van der Hoeven dinsdag na afloop van de vergadering voor aandeelhouders in Scheveningen.

ANP
8 May 2002 09:16Gewijzigd op 13 November 2020 23:33

Daardoor komt de winst van die keten ongeveer gelijk uit met vorig jaar. Ahold ging eerder zelf nog uit van een hogere winst. Ook voorziet Ahold meer problemen in Argentinië, waar het economisch herstel op zich laat wachten. De ernstige economische situatie in dat land kan het operationele resultaat van de keten Disco beïnvloeden. De aanhoudende zwakke wisselkoers zal de financieringslasten van Disco’s schulden vergroten.

De problemen in Spanje en de aanhoudende economische malaise in Argentinië zijn dit jaar onzekere factoren voor de prestatie van de gehele onderneming. Toch hield Van der Hoeven vast aan een autonome winstgroei van 15 procent, met de overnames komt dat percentage zelfs uit op 20.

Alleen voor de omzet die in 2002 wordt behaald op eigen kracht, temperde Ahold het optimisme licht tot 6 tot 8 procent. Eerder was dat nog 7 tot 8 procent. „Maar daar wil ik niet te zwaar aan tillen”, aldus Van der Hoeven. Hij wees erop dat in het traditioneel zwakke eerste kwartaal de autonome omzet aandikte met 5,4 procent.

Met de overnames meegerekend kwam de omzet in het eerste kwartaal (voor Ahold loopt de periode tot 21 april) van dit jaar 22 procent hoger uit op 22,2 miljard euro. De omzetstijging was iets hoger dan analisten hadden verwacht. Toch ging de koers op de effectenbeurs in Amsterdam uiteindelijk bijna 5 procent onderuit. Handelaren klaagden over de onduidelijke verwachte winst per aandeel, juist doordat die mede afhankelijk is van Spanje en Argentinië.

In de VS, goed voor ongeveer 60 procent van de omzet, klommen de winkelverkopen van Ahold met 16,2 procent tot 7,9 miljard dollar. Het bedrijf heeft er ook groothandels. In die tak steeg de omzet met bijna 57 procent tot 5,4 miljard dollar. Dat had vooral te maken met het inlijven van Alliant.

In Europa wist Ahold 6,1 miljard euro binnen te halen aan omzet. Dat is een plus van 6,4 procent. In Zuid-Amerika zakte de omzet 32 procent tot 840 miljoen euro. Midden-Amerika was goed voor 410 miljoen euro (plus 10,5 procent). Azië scoorde 121 miljoen euro, een stijging van bijna 20 procent, maar blijft nog altijd verlieslatend.

Ahold is in Nederland onder meer actief met de supermarkten van Albert Heijn en C1000. Het heeft in 28 landen bijna 9000 winkels en 450.000 werknemers. Het concern presenteerde dinsdag alleen omzetcijfers. De winstcijfers volgen begin juni.

De huis-aan-huis-bezorging van de reclamefolder van Albert Heijn verloopt niet altijd en overal vlekkeloos. Verantwoordelijk bestuurder J. Andreae van het moederconcern Ahold erkende gisteren dat de folder niet bij iedereen in de brievenbus belandt.

Een al wat oudere dame die het onderwerp tijdens de rondvraag aansneed, kreeg bijval van meerdere aanwezigen. Zij kreeg niet altijd haar folder. „Het is niet te doen dat ik dan eerst een kwartier naar de winkel moet fietsen om een folder op te halen”, vond zij. De Ahold-bestuurder zei te kijken naar betere manieren van bezorging, zoals het insteken bij de regionale bladen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer