Veel Nederlanders ongewild abonnee
Veertig procent van de Nederlanders heeft een abonnement op een krant, tijdschrift of internetservice, omdat ze dat zijn vergeten op te zeggen.
Dat blijkt zaterdag uit een onderzoek van Maurice de Hond in opdracht van het consumentenprogramma Kassa van de VARA.
Veel abonnementen worden stilzwijgend verlengd. Dat gebeurt onder meer bij tijdschriften, kranten, verzekeringen, sportclubs en boeken en cd clubs. Meer dan de helft van de ondervraagden zegt dit niet prettig te vinden.
In Frankrijk geldt sinds kort een wet die bedrijven verplicht om consumenten te attenderen op de verlenging van een abonnement, zodat dit nog tijdig kan worden opgezegd. Meer dan 80 procent van de ondervraagden vindt dit een goede zaak. Een groot deel is ook bereid voor deze service een toeslag van 1 euro te betalen.
Zowel het Nederlands Uitgevers Verbond als het Verbond voor Verzekeraars liet in Kassa, dat zaterdagavond werd uitgezonden, weten tegen de invoering van een waarschuwingsplicht te zijn wegens de administratieve rompslomp.
De Tweede-Kamerleden Heemskerk van de PvdA en Orgü van de VVD pleitten vervolgens in de uitzending van Kassa voor een wettelijke waarschuwingsplicht. CDA-kamerlid Atsma vond dit echter te ver gaan, omdat een nieuwe wet een lastenverzwaring voor het bedrijfsleven betekent. Hij hoopt dat uitgevers en verzekeraars zelf alsnog maatregelen nemen om hun klanten tevreden te stellen.