Fusieveiling FloraHolland ziet herstel
Moederdag heeft voor een behoorlijke stijging van de bloemenverkoop gezorgd. Het meest in trek zijn de gemengde boeketten, daarna volgen vooral de grootbloemige rode rozen.
’s Werelds grootste bloemenveiling, FloraHolland, met vestigingen in Naaldwijk, Rijnsburg, Bleiswijk en Eelde, maakte dit maandag bekend bij de presentatie van de jaarresultaten over 2001. De export steeg vorige week wegens de moederdagdrukte met 5 procent, terwijl voor de binnenlandse markt in de tweede helft van deze week nog een flinke omzet wordt verwacht. Voor het eerst zal dit jaar in de vestigingen Bleiswijk en Eelde ook op Hemelvaartsdag worden geveild. De handelaren reageren volgens FloraHolland overwegend positief op dit besluit.
Er is veel vraag naar rozen. Niet alleen roodbloemige rode exemplaren zijn populair, maar ook roze, crèmekleurige en gele rozen. De opvallende producten bij de potplanten waren allemaal rood zoals anthurium, bromelia en potroosjes. Door de grote vraag werden er goede prijzen gemaakt. Veel moeders zullen perk- en kuipplanten krijgen. Dit jaar wordt vooral gekozen voor felle kleuren zoals rood, paars en blauw.
Veiling FloraHolland, die vorig jaar ontstond uit een fusie tussen Bloemenveiling Holland (Naaldwijk en Bleiswijk) en Flora (Rijnsburg en Eelde), had in 2001 last van de kwakkelende economie. Hierdoor steeg de omzet slechts met 1,5 procent tot 1,75 miljard euro. Met name de lage prijzen van chrysanten hadden een negatief effect. Het nettoresultaat van de coöperatie, waarbij 5800 kwekers zijn aangesloten, daalde van 4,8 naar 2,0 miljoen euro.
De uitvoer naar Duitsland -de belangrijkste exportmarkt- nam met 1 procent licht af tot 1,5 miljard euro. De afzet naar het Verenigd Koninkrijk, Italië en Rusland liet daarentegen sterke stijgingen zien.
In het eerste kwartaal van dit jaar had er een flink herstel plaats. Ook de chrysanten doen het nu beter. De omzet steeg de afgelopen drie maanden met 4,5 procent tot 730 miljoen euro. FloraHolland-directeur ir. J. P. Teelen is positief over de toekomst. Hij verwacht een gemiddelde groei van 4 procent per jaar.
FloraHolland heeft in Nederland qua omzet een marktaandeel van 51,6 procent. Daarna volgt Aalsmeer met 43,9 procent en de Limburgse veiling ZON met 2,3 procent. Overigens zal naar verwachting de sierteeltpoot van ZON zich per 1 juli bij FloraHolland aansluiten.
In de wereldwijde bloemenhandel vervullen de Nederlandse veilingen een spilfunctie tussen vraag en aanbod. Ze hebben een marktaandeel van 60 procent. Veel buitenlandse kwekers uit bijvoorbeeld Israël, Afrika en Colombia verkopen hun producten via Nederland vanwege de betere prijzen. Voor de internationale handelaren is het grote aanbod op de veilingen erg interessant. Via FloraHolland werden vorig jaar 5 miljard snijbloemen afgezet. „Het uitgebreide assortiment biedt de handel de mogelijkheid de gewenste combinaties te maken”, aldus Teelen.