Economie

FloraHolland pleit voor Productschap

Voorzitter G. Ravensbergen van de bloemenveiling FloraHolland pleit voor het voortbestaan van het Productschap Tuinbouw. „Van opheffen is wat ons betreft geen sprake. Wel moet bij elke euro worden bekeken wat het exacte nut is.”

Redactie economie
3 May 2005 10:16Gewijzigd op 14 November 2020 02:30

Zowel kleine als grote kwekers die zijn aangesloten bij de coöperatieve bloemenveiling FloraHolland zien volgens Ravensbergen het belang van collectiviteit binnen de sector in. „Zolang telers veel dingen nog steeds beter gezamenlijk dan individueel kunnen doen, moet het productschap wat ons betreft blijven bestaan. Ze zijn er in het buitenland jaloers op.”

Ravensbergen zei dit maandag tijdens de presentatie van de jaarcijfers van FloraHolland. Hij bepleitte wel een meer transparante aansturing van het productschap. „Bij onderzoek moet nog meer gaan gelden dat wie betaalt, bepaalt.

Het Productschap Tuinbouw is, evenals de tien overige productschappen die Nederland telt, de laatste maanden steeds meer onder vuur komen te liggen. Een toenemend aantal ondernemers ageert tegen het verplichte karakter van de productschappen en de verplichte bijdrage die zij ervoor moeten betalen. Binnen productschappen werken bedrijven die zich met eenzelfde product bezighouden, samen. De instellingen kunnen regels opstellen die vervolgens voor alle bedrijven binnen de branche gelden.

Ravensbergen zei verder tevreden te zijn met de erkenning door de overheid van de vijf zogeheten ”greenports” -het Westland, de Bollenstreek, Venlo, Boskoop en Aalsmeer- in de nota’s Ruimte en Mobiliteit. Met een productieomvang van 6 miljard euro en een exportwaarde van 12 miljard euro staan deze locaties volgens hem garant „voor innovatie en werkgelegenheid.”

Wel moet de overheid ervoor waken de overige locaties aan hun lot over te laten, meent Ravensbergen. „Ook een gebied als Emmen heeft perspectief en verdient daarom aandacht. De overheid en het bedrijfsleven moeten de handen ineenslaan om Nederland op de kaart te houden als draaischijf in de mondiale afzet van sierteeltproducten.”

Op een tegenvallende omzet van 1,9 miljard euro wist de grootste bloemenveiling ter wereld het afgelopen jaar een nettoresultaat van 5 miljoen euro te boeken. In 2003 was dit 4,4 miljoen euro. Onder kwekers van sierteeltproducten zoals de roos en de chrysant vielen echter harde klappen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer