Mercedes drukt winst van DaimlerChrysler
Het Duits-Amerikaanse autoconcern DaimlerChrysler heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een bedrijfswinst behaald van 628 miljoen euro. Het bedrag is veel lager dan de 1,55 miljard euro die het concern in het eerste trimester van 2004 als winst behaalde.
Oorzaak van de winstval ligt bij Mercedes, een van de merken die het concern voert. Mercedes kwam uit op een bedrijfsverlies van 954 miljoen euro, een resultaat dat in het niet zinkt bij de 629 miljoen euro bedrijfswinst die de eerste drie maanden van vorig jaar nog opleverden. Het verlies is voor een groot deel veroorzaakt door een last voor Smart, dat onder de Mercedes-divisie valt.
Het is voor het eerst in tien jaar dat Mercedes verlies lijdt. De verkoop, waaronder ook die van de Smart en de Maybach valt, verminderde met 7 procent tot 247.000 stuks. Niet alleen Mercedes bezorgt het concern hoofdbrekens, ook Smart, het stadsautootje, draait verre van goed. DaimlerChrysler heeft kortgeleden besloten daar fors het mes in te zetten. Ten laste van het eerste kwartaal is 800 miljoen euro uitgetrokken voor de reorganisatie bij dit bedrijfsonderdeel.
Smart heeft nog nooit winst gemaakt. Mercedes is het slachtoffer geworden van de elektronica die het geregeld laat afweten. De klanten hebben daardoor veel minder vertrouwen gekregen in het merk. De Amerikaanse Chrysler-tak, die in het verleden voor problemen zorgde maar nu een stuk beter draait dan destijds, moest het in het eerste kwartaal ook doen met minder winst. Hier zakte de exploitatiewinst met 17 procent tot 252 miljoen euro.
Het totale bedrijfsresultaat is ondanks de sterke daling wel beter dan was verwacht. De ramingen varieerden van een verlies van 270 miljoen tot een winst van 339 miljoen euro.
Netto kwam het hele concern op een winst te staan van 288 miljoen euro. Dat is 30 procent minder dan in de eerste drie maanden van vorig jaar. De concernomzet nam af met 2 procent tot 31,74 miljard euro. De totale autoverkoop groeide met 1 procent tot 1,1 miljoen stuks.