Buitenland

Doorbraak bereikt in Zwitserse spoortunnel

Na elf jaar boren is donderdag een doorbraak bereikt in de op een na langste spoorwegtunnel van Europa: de 34,6 kilometer lange Lötschberg-

basistunnel, die volgens planning in 2007 in gebruik wordt genomen.

Wetenschapsredactie
28 April 2005 10:58Gewijzigd op 14 November 2020 02:29

Het tunneltracé loopt op een hoogte van ongeveer 500 meter van Frutigen in het Kandertal naar Raron in Wallis. Rijdend met een maximale snelheid van 250 kilometer per uur kan een tijdwinst van één uur worden bereikt vergeleken bij de huidige hooggelegen treinverbinding door de Lötschbergtunnel van Kandersteg naar Goppenstein.

Om niet alleen met Wallis maar ook met Italië een snelle verbinding te krijgen, wordt in het verlengde van de nieuwe tunnel tussen Camorino en Vezia de Ceneri-basistunnel aangelegd. De bouw van deze 15 kilometer lange tunnel zal volgend jaar beginnen.

De tunnel is zowel met gebruik van halfvloeibare explosieven als met een speciale boormachine aangelegd. Met de boorkop, die een doorsnede heeft van 9,5 meter, werd per dag tot 40 meter tunnelbuis geboord en met een betonlaag afgewerkt. In totaal is 15.570.000 ton gesteente verwijderd.

Gelijktijdig wordt er een nieuwe basistunnel onder het Gotthardmassief geboord. Deze krijgt een lengte van 57,1 kilometer. Daarmee wordt deze tunnel, na ingebruikname over zo’n tien jaar, de langste spoorwegtunnel ter wereld. Dat is op dit moment nog de Japanse Subseatunnel onder de Tsugaru Kaikyô, die een lengte heeft van 53,8 kilometer.

De nieuwe Zwitserse tunnels maken deel uit van een grootschalig project dat Zwitserland moet aansluiten op het Europese hogesnelheidsnet.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer