Kamer pleit voor harde aanpak NS
Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat minister Peijs (Verkeer) de Nederlandse Spoorwegen op de vingers tikt als die in 2007 snijden in de intercitydienstregeling om de exploitatie rond te krijgen van de Hogesnelheidslijn-Zuid. Dat jaar gaan de eerste snelle treinen rijden vanuit Amsterdam naar Brussel en Parijs.
CDA-Tweede-Kamerlid Van Hijum zal dinsdag, tijdens een debat in de Kamer over de HSL-Zuid, een motie indienen waarvoor hij de steun claimt van PvdA en VVD. Daarin eist de Kamer dat de minister haar steun zal onthouden aan het zogenoemde (jaarlijkse) vervoerplan van de NS, over zaken als de beoogde reizigersgroei en de punctualiteit (op tijd rijden), als die schrapt in het aantal ic-treinen of verbindingen.
Diverse kamerleden zijn bezorgd over plannen voor een uitgeklede NS-dienstregeling in 2007 om de duurdere HSL-treinen vol te krijgen. Minister Peijs vindt die vrees voorbarig, maar erkent wel dat er zo’n variant besproken wordt tussen de NS en regionale overheden. Volgens Van Hijum wil de Kamer de spoorwegen „niet de dienst voorschrijven". De NS moet naar zijn zeggen de ruimte krijgen, maar de CDA’er wil met de motie een signaal afgeven dat de spoorwegen niet moeten proberen de ic-diensten af te knijpen om de HSL-treinen vol te krijgen.