Capelse burgers klagen minder
Het aantal klachten dat de Capelse ombudsman vorig jaar te verwerken kreeg, is aanzienlijk minder dan het jaar daarvoor. Dat komt doordat burgers de gemeente steeds meer rechtstreeks benaderen en niet direct bij de ombudsman aankloppen.
Ombudsman Van Kinderen presenteert maandag zijn rapport aan de gemeenteraad. Dat hij steeds meer de rol van onafhankelijke tweedelijnsklachtenbehandelaar vervult noemt de ombudsman een welhaast ideaaltypische situatie die zich voor het eerst in Capelle aan den IJssel manifesteert. Het aantal klachten dat hij te verwerken kreeg (25) ligt ook veel lager dan in vergelijkbare gemeenten zoals Vlaardingen (66) en Spijkenisse (52).
Meer dan driekwart van de klachten kwamen op het wekelijkse spreekuur van de ombudsman binnen. De meeste klachten hadden betrekking op de gemeentelijke sector ruimte. Opmerkelijk vindt de ombudsman dat hij geen enkele klacht kreeg over gemeentebelastingen. „In andere gemeenten zijn er altijd mensen die zich daarover beklagen.”
De enige structurele les die Capelle van de klachten moet leren is dat de gegevens van cliënten van de sociale dienst moeten worden overgedragen bij verhuizing van cliënten naar een andere gemeente. Dat voorkomt dat men soms maandenlang op een uitkering van de nieuwe gemeente moet wachten.