Heilige verontwaardiging bij verheerlijking paus
De loftuitingen rond de paus hebben bij evangelist Kees van den Boogaart en zijn gemeenteleden, voor een groot deel ex-rooms-katholieken, „heilige verontwaardiging” opgeroepen. „De paus was een overtuigd Maria-aanbidder. Die Mariaverering was voor onze leden juist het moeilijkste om los te laten. Voor ons is het onverteerbaar dat de protestantse media zo positief over de paus spreken.”
C. A. van den Boogaart, evangelist in het Limburgse Bunde, had woensdagavond bijbelstudie en behandelde het boek Richteren. „Niemand sprak met een woord over het overlijden van paus Johannes Paulus II. Er waren die avond vijf voormalige rooms-katholieken aanwezig. Toen zette ik maar eens in en vroeg: „Hoe denken júllie nu over de overleden paus?” Ik werd getroffen door de heilige verontwaardiging die opsteeg. Deze mensen begrepen totaal niet dat de protestantse media zo positief over de overleden paus konden spreken. Het gaat om mensen die vastgelopen zijn in hun verering van Maria. Ik heb het meegemaakt dat ze in tranen zijn uitgebarsten en mij vroegen: „Kees, waar zijn nu mijn ouders, mijn familieleden? Want als zij alleen hun vertrouwen hebben gesteld op de heiligen en op de RK-Kerk, en niet op Jezus, de Heiland, Kees, zijn ze dan niet verloren?”
Een voormalige rooms-katholieke vrouw deelde op de bijbelstudie mee dat ze de christelijke media zou laten zien hoe ernstig de roomse dwaling van de Mariaverering is. „Ze dacht het volgende te doen. De maand mei is de Mariamaand. Ieder avond wordt dan in de RK-Kerk Maria aangeroepen, ook thuis. In parochieblaadjes en weekkranten wordt dat via advertenties nog eens duidelijk aangemoedigd. Deze vrouw gaat nu al die bidprentjes verzamelen om ze vervolgens naar de diverse media te sturen. „Misschien worden ze boven de grote rivieren eens wakker”, zei ze.”
Er is op de post geen afkeer, geen haat, geen rancune tegen de paus, zegt de evangelist. „Het gaat meer om het feit dat deze mensen jarenlang in de RK-Kerk geworsteld hebben met hun zielenheil. Ze zijn aan de weet gekomen dat de RK-Kerk hun níét de blijde boodschap heeft gebracht. Ze richten hun afkeer niet tegen de paus, maar tegen het rooms-katholieke systeem. Juist omdat ze de verantwoordelijkheid over een hoop van die zaken niet konden dragen, zijn ze uit de kerk gestapt. Hoe kunnen wij nu positief over de paus spreken, als deze mensen vanwege hun overgang hun families verloren hebben, als hun huwelijken soms zelfs zijn stukgelopen?”
Van den Boogaart heeft de afgelopen dagen goed gemerkt dat hij in een bijna uitsluitend rooms-katholieke omgeving woont. „Zaterdag laat in de avond begonnen in Bunde overal de klokken te luiden. Ik keek op mijn wekker: kwart voor elf? ”De paus is overleden”, schoot het door mij heen. Dan word je er weer diep bij bepaald dat je in een door de rooms-katholieken gedomineerd gebied woont.”
Deze week volgde de evangelist de berichten in de media, ook in de protestantse media. Hij was teleurgesteld. „Volgens veel berichten heeft deze paus de rooms-katholieken en de protestanten dichter bij elkaar gebracht. Misschien is dat waar. Maar, we mogen toch nog wel bekritiseren dat juist hij een overtuigd aanhanger van de Marialeer was. Vraag en antwoord 30 uit Zondag 11 van de Heidelberger Catechismus, over de ene Zaligmaker tegenover de heiligen, schijnen ineens niet meer aan de orde.”
Geen kwaad woord over de doden, zegt de evangelist uit Bunde. „En je gunt natuurlijk een ander het eeuwige zalige leven, maar niet ten koste van het volmaakte volbrachte offer van de Heere Jezus. Het is van tweeën een: óf je gelooft en vertrouwt op de Zaligmaker, of je vertrouwt Hem maar half, of zelfs nog minder, zoals in de RK-Kerk. Je gelooft dan namelijk dat je daar nog andere verlossers bij nodig hebt, Maria, of een andere heilige.”
Het is voor Van den Boogaart de diepste vraag of deze paus de levende Christus uit de Schriften dichter bij de mensen heeft gebracht. „Dat heeft hij mijns inziens niet gedaan, integendeel. Protestantse leiders prijzen de kranigheid van de paus, maar laten we niet vergeten dat hij als geen ander pal stond voor zijn rooms-katholieke waarheden. Deze paus heeft de leer van Rome alleen maar verstevigd. Voor hem was er buiten de RK-Kerk geen zaligheid. Sterker nog: Hij vond dat wij, protestanten, slechts lid konden worden van de Kerk van Christus als wij lid werden van de RK-Kerk. Dit staat in de officiële stukken die ondertekend zijn door de paus. De protestantse kerken mogen volgens deze documenten de naam van ”kerk” niet eens dragen. Wij mogen alleen heel nederig de naam van ”kerkelijke gemeenschappen” gebruiken. Een discussie hierover is nauwelijks mogelijk.”
In Bunde heerst een gelaten stemming na het overlijden van de paus, zegt Van den Boogaart. Vandaag worden -op last van de bisschop- de klokken van de Sint-Servaas in Maastricht geluid, klokken die nooit te horen zijn dan alleen in zeer bijzondere omstandigheden.
„Vooral oudere Limburgers trekken zich de dood van de paus erg aan. Voor hen wordt er een tijdperk afgesloten. Ze beschouwen de paus misschien niet zozeer als de plaatsbekleder van Christus, maar toch wel als een engel. Verschillenden zijn in Rome geweest en hebben hem daar ook gezien. De paus als plaatsbekleder leeft in Bunde niet. Hier staat Maria vooraan. Het is hier een en al Maria. Zelfs de paus moet voor haar wijken.”